E.ON tog ”skoptag” för ett regionalt fjärrvärmenät i Norrköping och Söderköping

E.ON investerar cirka 80 miljoner kronor och bygger samman fjärr­värmenäten i Norrköping och Söderköping. Samtidigt med grävningsarbetet samförlägger Söderköping kommun en avlopps­ledning och kopplar ihop den med Norrköpings avloppsnät.

Idag måndag tog E.ONs arbete med att koppla samman Norrköpings och Söderköpings fjärrvärmenät ytterligare ett framåt. Ett rejält skoptag med Magnus Berge (c), kommunstyrelsens ordförande i Söderköpings kommun, vid grävskopespakarna och Henrik Johansson Casimiro, regionchef E.ON Värme, som hjälpande hand markerade att ett regionalt fjärrvärmenät snart är verklighet.

– Tack vare de stora investeringarna i kraftvärme i Norrköping, har vi möjlighet att låta fjärrvärme från Händelöverket komma även Söderköping till godo, säger Henrik Johansson Casimiro, region­chef E.ON Värme. Genom att bygga ihop fjärrvärmenäten i Norrköping och Söderköping drar vi maximal nytta av produktionen, vilket ger riktigt energieffektiv och klimatsmart fjärrvärme. Dessutom skapar vi ett regionalt nät som ökar möjligheten att öppna upp fjärrvärmemarknaden för framtida konkurrens.

Den nya kraftvärmeanläggningen P15 vid Händelöverket minskar de årliga utsläppen av koldioxid med 120 000 ton. Dessutom tillkommer de lokala koldioxidminskningarna i Söderköping när fjärrvärme­anläggningarna där stängs ner och bränsletransporterna försvinner. Endast en anläggning sparas som reservproduktionsanläggning.

Totalt investerar E.ON cirka 80 miljoner kronor i projektet som beräknas vara klart i september 2011. Därmed kan fjärrvärmeanläggningarna i Söderköping stängas ner och utsläppen koncentreras till Händelöverket där reningen av rökgaser är betydligt mer avancerad.

Samtidigt som E.ON gräver för fjärrvärme passar Söderköpings kommun på att samförlägga en avloppsledning och koppla samman den med avloppsnätet i Norrköping kommun. Avloppet från Söderköping kommer framöver att omhändertas vid reningsverket i Norrköping där ambitionen är att det ska rötas till biogas.

– Detta är ett viktigt samarbetsprojekt för Söderköping och för miljön, säger kommunstyrelsens ordförande i Söderköpings kommun Magnus Berge. Söderköping får en robust och hållbar fjärrvärmeförsörjning samtidigt som vårt avlopp effektivt tas om hand med möjlighet till biogasproduktion och ett renare Slätbaken.

Fakta

Att koppla samman fjärrvärmenäten kräver en 11 kilometer lång över­förings­ledning mellan orterna, 1 pumpstation (placering Söderköping) och en 2 kilometer lång förstärkningsledning i Söderköping. Arbetet med förstärkningsledningen blev klart i december 2009.

Grävarbetet startar från Norrköping och avslutas i Söderköping. En arkeologisk undersökning har utförts längs sträckan och gett klartecken för att börja bygga.

Överföringsledningen består av en fram- och en returledning, vardera med en diameter på 450 millimeter. Ledningen läggs ner på cirka 60 centimeters djup, 90 centimeter på åkermark, och marken återställs till tidigare skick.

För mer information kontakta Björn Persson, regionchef E.ON Sverige, 070-655 61 55.

E.ON Värme Sverige

Kommunikation