E.ON välkomnar en översyn av nätavgiftsmodellen

E.ON välkomnar näringsminister Maud Olofssons uttalande i SVT i dag om att Energimarknadsinspektionen, som ansvarig myndighet, får i uppgift att granska hur denna modell fungerat hittills.

- Vi ser två tydliga problem med hur ellagen säger att nätavgiften ska vara utformad. För det första slår stamnätstafriffen olika beroende på var i landet man är ansluten. För det andra är utjämningen mellan stad och landsbygd gjord så att det endast är vissa städer som är med och betalar för den dyrare distributionen på landsbygden, säger Anders Olsson, vice VD för E.ON Sverige.

Ellagen säger att geografiskt närliggande områden inom samma bolag ska ha samma avgifter.

- För oss innebär det att vi har samma elnätsavgifter i de centrala delarna av Malmö och Norrköping som vi har för ett enskilt beläget torp djupt inne i skogen eller på en ö i Gryts skärgård. Denna avgiftsutjämning gäller dock inte exempelvis Trelleborg eller Linköping, som ju har stadsdistribution till allra största delen, säger Anders Olsson.

En annan effekt är att det blir landsbygdsnäten som kommer att få ta den allra största kostnaden för den utbyggnad av förnybar kraft som alla politiker ställer sig bakom, kostnader som rena stadsnät i princip slipper, då de flesta vindkraftverk byggs i glesbygd.

Sverige har höga ambitioner för klimat- och energipolitiken. Energiförsörjningen ska tryggas till konkurrenskraftiga villkor inom ramen för dessa klimatkrav.

- Det är vårt ansvar som en stor aktör på marknaden att se till att leverera el över hela landet givet dessa förutsättningar. Därför välkomnar vi det initiativ som näringsministern nu har tagit, avslutar Anders Olsson.

Ytterligare information lämnas av Anders Olsson, vice VD E.ON Sverige, 040-25 58 80, eller Johan Aspegren, informationschef E.ON Elnät, 0706-55 58 75.

E.ON Sverige (publ)