E.ON varnar för nedisade hängande elledningar i skogen

Vädret denna vinter ställer till det på många håll i samhället, inte minst i elförsörjningen. De senaste veckornas snöande har bland annat medfört betydande isbildning på elledningarna. I vissa fall har isen på ledningarna byggts upp till tre decimeter. Effekterna blir att ledningen blir så tung av isen att den kan hänga mycket lågt, ibland bara någon meter över marken. Detta innebär en stor risk för människor som rör sig i terrängen.

- Is på ledningarna är just nu vårt största problem, säger Henrik Staffansson, anläggningsansvarig på E.ON Elnät för nordöstra Småland. Risken är stor att ledningen helt enkelt går av, ja till och med bryter stolparna, med avbrott som följd.

- Fast än värre är risken för människor om de kommer i kontakt med en sådan ledning. Vi vill därför påminna om att aldrig gå nära en lågt hängande ledning. Man behöver inte röra den för att utsättas för fara, det räcker att komma nära. Därför är säkerhetsavståndet minst sex meter.

Ser man en ledning som hänger lågt, bör man kontakta nätbolagets kundservice. I E.ONs fall nås kundservice på 020 – 22 24 24.

E.ON partullerar alla ledningar i riskzonen med bandvagn eller helikopter, och åtgärdar naturligtvis alla ledningar med is. Men samtidigt är det ett mycket omfattande arbete som tar tid och ny is bildas löpande. Därför bör allmänheten vara uppmärksam på faran.

För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, informationschef E.ON Elnät, telefon 070 – 655 58 75, eller E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40.

E.ON Elnät Sverige (publ)

Kommunikation

Johan Aspegren