E.ON vill koppla ihop och öppna fjärrvärmenäten i Skåne

Västra Skåne är ett av Sveriges främsta tillväxtområden. Här finns förutsättningar för miljöeffektiv energiförsörjning och fördelar för kunderna om man kopplar ihop fjärrvärmenäten mellan de tätt liggande städerna och samhällena. Därför välkomnar E.ON att Lund, Helsingborg och Landskrona vill skapa ett regionalt fjärrvärmesystem.

- Det är bra att företrädare för Lund, Helsingborg och Landskrona undersöker om fjärrvärmenäten kan kopplas ihop, säger Karin Jarl-Månsson, VD för E.ON Värme Sverige. Det finns ännu större uppsidor för samhälle och kund om man länkar samman ännu fler fjärrvärmenät såsom Malmö och fler andra nät i västra Skåne.

- Med ett regionalt fjärrvärmenät i Skåne kan fler producenter leverera värme till nätet, vilket skapar konkurrens och ger fördelar åt den enskilda kunden, fortsätter Jarl-Månsson och avslutar:

- E.ON vill också öppna fjärrvärmenäten så att kunderna kan välja leverantör precis som på andra marknader. En statlig utredning ska under våren presentera ett sådant förslag och ett regionalt sammankopplat fjärrvärmenät i Västra Skåne skapar ännu bättre förutsättningar för att öppna fjärrvärmenäten för konkurrens och därmed skapa valfrihet för fjärrvärmekunderna.

Karin Jarl-Månsson

Ytterligare information lämnas av Anna Nystedt, Informationschef på E.ON Värme Sverige, tel 070-525 54 86.

E.ON Värme Sverige

Kommunikation