• E.on Sverige AB/

E.ONs elmarknadsrapport Januari 2011: Bra tryck i kärnkraften Ändå risk för höga elkostnader efter kall december

December har på många platser i Sverige varit den kallaste på 150 år. Med några få undantag har det varit minusgrader i stort sett hela landet under hela månaden, vilket enligt SMHI är mycket ovanligt för december. I genomsnitt har det varit 6,5 grader kallare än vad som är normalt för december.

Den ihållande kylan har också haft en mycket stor genomslagskraft på de nordiska elpriserna. Normalt sett är det främst det rörliga priset och fastpriser med kort bindningstid som påverkas av väder. Men med dagens underskott i vattenbalansen har det effekt även på längre avtal.

Vi har under en längre tid dragits med ett stort underskott i vattenkraftmagasinen. Fyllnadsgraden är i Sverige drygt 50 procent jämfört med de nästan 70 procent som är normalt för perioden. Även i Norge är magasinen fyllda till drygt 50 procent, medan det normala för perioden ligger närmare 80. Med detta underskott blir elsystemet extra känsligt för kyla eftersom det innebär en begränsad tillgång på vattenkraftsel.

Då efterfrågan på el är stort har läget blivit allt mer ansträngt. För varje grad som det blir kallare ökar förbrukningen i det nordiska elsystemet. Aktuella prognoser indikerar mycket låga temperaturer och lite nederbörd, med andra ord fortsatt ogynnsamt. Vattensituationen fortsätter i sådana fall att försämras och kylan leder till att nederbörden kommer i form av snö.

Årets vinter har dock lite andra förutsättningar än förra vintern. Att vi har en betydligt bättre tillgång till kärnkraftsel har självklart en positiv effekt på priset. Alla svenska reaktorer är igång efter årets revisioner och ombyggnationer, och har i skrivande stund en tillgänglighet på 95 procent. O3-reaktorn på Oskarhamnsverket har den här vintern varit den mest osäkra på grund av ett svårlöst problem med turbinens lager. Tack vare en tillfällig lösning är målet att producera med begränsad effekt på 1100 MW för att säkra vinterdriften.

Vill du ha mer information om svensk kärnkraft och O3, kan jag rekommendera att du ser filmen Moderniseringen av svensk kärnkraft

Kärnkraften står därmed för ca 50 procent av dagens elproduktion, vilket ger oss en mycket högre basproduktion i landet jämfört med förra vintern. Och det behövs med tanke på att elanvändningen den här vintern ser ut att bli högre än någonsin. Onsdagen den 22 december var vi under en timme på eftermiddagen inte långt från förbrukningsrekordet på 27 000 MW. Förutom kylan har även det förbättrade konjunkturläget ökat efterfrågan på energi.

Kylan har slagit till inte bara i Norden utan över hela Europa och ser i dagsläget ut att hålla i sig. Behovet av energi har också ökat efterfrågan på råvaror som olja och kol. Priserna på dem har stigit kraftigt. Dels har det behövts mer energi för stunden för att möta kylan, dels har många länder ett behov av att fylla på lagren inför vintern. Högre råvarupriser leder också till dyrare elproduktion.

På plussidan hittar vi valutan. Den svenska kronan har stärkts gentemot euron. Eftersom euron är den valuta som används vid handel på elbörsen Nord Pool kan vi nu köpa mer el för samma mängd svenska kronor.

Vädret är fortsatt den stora faktorn för elprisutvecklingen. Även om vi än så länge inte haft några direkta prisspikar som vi såg förra vintern, har elpriset legat på en jämn och hög nivå under hela december. Det innebär att dygnsmedelpriset för månaden ser ut att hamna runt 83 öre/kWh. Det kan jämföras med februari tidigare i år där dygnsmedel hamnade på 93 öre/kWh, vilket är årshögsta. Det kan också jämföras med december 2009 som hade ett dygnsmedelpris på cirka 50 öre/kWh.

Hur priserna utvecklas framöver är helt beroende av om vädret blir fortsatt kallt eller slår om till mildare. Skulle temperaturen stiga mot det mer normala så har det en lugnande effekt på priserna medan fortsatt kyla kommer att hålla uppe elprisnivån.

I nuläget är det inte helt enkelt att ge en bra rekommendation till kunderna. Fortsatt kyla innebär för många en högre elkostnad oavsett vilken avtalsform de har. De som köper el för lägenhet kan dock vara ganska lugna. Ett rörligt prisavtal och en normal årsförbrukning på 5 000 kWh, ger en prisökning på cirka 150 kr för december.

Värre är det för villakunderna som köper el för uppvärmning. De kan räkna med en fördubblad uppvärmningskostnad för december jämfört med en mer normal månad. Och för vissa kan det bli värre än så, beroende på vilken typ av uppvärmning som valts för bostaden. Dyrast blir det med uppvärmning genom luftvärmepump eller direktel.

Att dra ned på sin elanvändning är det som i slutänden ger allra bäst effekt. Grovt räknat med december som utgångspunkt, står nämligen elanvändningen för cirka 75 procent av den ökade elkostnaden medan elpriset endast står för cirka 25 procent.

Lars Lagerkvist

VD, E.ON Försäljning

Ytterligare information lämnas av Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige, 070-637 32 77.

E.ON Sverige (publ)