E.ONs kraftvärmeinvestering på Händelöverket i Norrköping invigs idag

Idag invigs den nya högeffektiva förbränningspannan i E.ONs kraftvärmeverk på Händelö, navet i Norrköpings världsunika energikombinat. Den avfallseldade kraftvärmepannan förenar modern teknik för avfallsförbränning med betydande klimatnytta och producerar både el, fjärrvärme och processånga samtidigt. Det innebär att nära 90 procent av energin i bränslet kommer till användning, att jämföra med ett kondenskraftverk där endast 30-50 procent av energin tas tillvara.

- Utvecklingen av kraftvärmen i Sverige är en viktig del i regeringens politik att bygga ett tredje ben av förnybar elproduktion, för att minska beroendet av vattenkraften och kärnkraften, säger Maud Olofsson, närings- och energiminister.

Kraftvärme bidrar till att lägga grunden för det hållbara samhället genom att kombinera energieffektivisering med hög leveranssäkerhet och minskad miljöpåverkan. E.ON har därför tagit en aktiv roll i att öka andelen energi från kraftvärme genom att investera cirka åtta miljarder kronor fram till 2015 i kraftvärmesatsningar.

- Med kraftvärmesatsningarna bygger vi långsiktiga energilösningar för det hållbara samhället här och nu. Genom att energiåtervinna hushålls- och verksamhetsavfall och restprodukter från skogs- och sågverksindustrin till fjärrvärme och el, bidrar vi till minskad klimatpåverkan och en effektiv energiproduktion utan att ta prima råvaror i bruk, säger Karin Jarl-Månsson, VD för E.ON Värme.

I Norrköping samarbetar E.ON, Lantmännen Agroetanol, Svensk Biogas och kommunen i ett unikt energikombinat, som tar tillvara lokala förutsättningar för att uppnå effektiva energisystem och god hushållning med resurser. Händelöverket utgör navet och producerar ånga, el och fjärrvärme från avfall och biobränsle. Ångan levereras till Lantmännen Agroetanol som använder den i sin produktion av drivmedelsetanol. Restprodukter från etanoltillverkningen blir sedan till biogas i Svensk Biogas anläggning och biogasen får avsättning som drivmedel, bland annat för sopbilarna som kör avfall till Händelö. På så vis ingår Händelöverket i ett välutvecklat industriellt ekosystem, som uppnår ett högre energiutbyte och större klimatnytta än vad varje verksamhet skulle kunna uppnå på egen hand.

- Kombinatet i Norrköping är unikt ur ett internationellt perspektiv och bygger på företagens förmåga att koordinera och samarbeta. I andra länder finns exempel på anläggningar som producerar etanol med energibalans 1:1, vilket betyder att de får ut lika mycket energi som stoppas in men i form av en annan produkt. På Händelö producerar Agroetanol världens mest energieffektiva spannmålsetanol med energibalansen 1:5. Anledningen till detta är att E.ON ett par stenkast bort samtidigt producerar el, värme och processånga, där etanolfabriken nyttjar ångan som basen i sin energiinsats, säger Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet.

Händelöverkets nya panna invigs av närings- och energiminister Maud Olofsson i sällskap av E.ONs koncernchef Jonas Abrahamsson och Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköpings kommun. Invigningen föregås av ett seminarium om kraftvärmens roll i ett hållbart energisystem, samt om specifikt Händelöverkets roll i omställningen. Dagens program återfinns i bifogat pressmeddelande i PDF-format.

För ytterligare information: Anna Nystedt, informationschef E.ON Värme, telefon 0705- 25 54 86.

E.ON Sverige (publ)