E.ONs kunder kan få 100 procent koll på sin elförbrukning

Tjänsten 100koll beräknas först bli tillgänglig på marknaden till hösten 2011, men sedan tre månader tillbaka pågår tester av tjänsten i 3 000 hushåll i Malmö, Stockholm och Örebro. Responsen från kunderna är positiv:

-Vi är helt klart glada för tjänsten. Positivt är ju att utrustningen gör oss mer medvetna om förbrukningen och vad man kan göra för att spara ström. Man stänger av det man inte använder typ datorn som kunde stå på hela kvällen. Ja, i mitt fall kunde jag också se att kylskåpet drog lite för mycket och det berodde på att jag inte hade gjort rent luftkylaren på ett tag, säger Peter Klein, en av kunderna i Malmö som testar tjänsten.

100koll är en tjänst som gör det möjligt för kunderna att mäta sin elanvändning i realtid, och direkt följa hur den påverkas när man sätter på spisen, drar igång dammsugaren eller hur mycket den sjunker när man stänger av TV:n eller datorn.

- Med 100koll kan man se elanvändningen var tionde sekund, men också få historisk statistik  för jämförelse. På displayen visualiseras även inomhustemperaturen, kanske den största energislukaren i de flesta hem, berättar Anders Olsson vice VD på E.ON Sverige.

Enkelt uttryckt monteras en läsare på kundens elmätare. Från denna läsare skickas en signal var tionde sekund till en display som kan placeras var som helst i hemmet. Dessutom sänds informationen till kundens ”Mina Sidor” på E.ON-hemsidan och via en app till kundens Iphone eller Smart Phone. Kunden kan därför följa sin förbrukning varhelst hon befinner sig.

- Vi har klart blivit mer medvetna om förbrukningen och har dessutom redan nu sett skillnad på vår elanvändning och elnotan idag mot tidigare, genom att vi medvetet stängt av apparater som stått på i onödan, säger Peter Klein.

E.ON kommer att testa 100koll hos kunderna fram till och med maj 2011. Kundernas erfarenheter och upplevelser kommer därefter att tas in i utvecklingsarbetet, för att skapa mesta möjliga kundnytta och optimerat gränssnitt för kundernas räkning.

– För oss är det viktigt att kunna ge kunderna bra hjälpmedel till att effektivisera sin elanvändning och därmed minska elnotan. 100koll är ett konkret sätt och ett första steg för oss alla att bli mer energimedvetna. I förlängningen handlar det också om att vi måste ställa om till ett klimatsmart energisystem där vi använder energin så effektivt som möjligt. Vårt mål är att all el ska göra nytta, avslutar Anders Olsson.

Ytterligare information lämnas av Anders Olsson, vice VD, E.ON Sverige, 040-25 58 80.

E.ON Sverige (publ)

Fakta om 100koll

Det första steget mot ett hållbart samhälle är att göra kunderna medvetna om sin elanvändning.100koll är ett konkret sätt att få koll på elanvändningen, göra medvetna val som energikonsument och på så vis både nyttja den energi som produceras på ett mer effektivt sätt och också minska elkostnaderna. 100koll är en del i vår ambition att stödja kunderna – såväl industrier som hushåll – i energieffektiviseringen.
100koll är en av flera energieffektiviseringstjänster från E.ON, denna riktad mot hushållskunder.

I realtid och historisk statistik

100koll visar din elanvändning just nu. Du kan se hur din användning stiger eller sjunker om du sätter på spisen, drar igång torktumlaren – eller om du dämpar eller stänger av elektriska enheter. Du kan också titta på sammanställningen av den totala elanvändningen under de senaste 30 dygnen. Med hjälp av förbrukningsstatistik och händelser under en månad får du god överblick och insikt om vanor och användningsmönster. Sådant som man faktiskt kan påverka och förändra, om man vill.

Hur fungerar den?

En diodavläsare fästs på elmätaren. När du använder elen blinkar mätaren och dioden registrerar detta och det mätvärde som uppstår skickas trådlöst till en display som finns inne i huset.

displayen ser du hur mycket el, omvandlat till kilowatt, som används i realtid. Värden uppdateras var sjätte sekund. På ett fält på displayen finns tre staplar där du kan se hur mycket energi som är förbrukad föregående dag, kväll och natt. Ett annat fält visar hur mycket energi du har förbrukat senaste dygnet, senaste sju- eller trettio dygnen. Informationen sänds också till ”Mina Sidor” på E.ONs hemsida, där du genom inloggning kan följa statistiken.

Genom en app iPhonen eller Smart Phonen kan du också följa elanvändningen i realtid. På så sätt kan du följa din användning vart än du befinner dig, du kan vara på jobbet eller på semester och se sin elförbrukning i realtid. Vår 100koll-app kan kunden hämta på App-store.

Planerad lansering: hösten 2011

För att se till att tjänsten blir så bra och användarvänlig som möjligt, har vi tagit hjälp av 3 000 kunder i Malmö, Örebro och Stockholm som just nu håller på att pröva tekniken. Testet kommer att pågå till och med maj månad och därefter planeras 100koll lanseras under hösten 2011.

Först ut E.ONs villakunder
Vid lanseringen kommer tjänsten i ett första steg till E.ONs villakunder, men ambitionen är att 100koll ska breddas till fler kundkategorier i framtiden.

Fler energieffektiviseringstjänster på E.ON

Det finns tjänster för både företag och hushåll. För företag har Eon idag Energiloopen som är en metod för att effektivisera verksamhetens totala energianvändning; Energidialog som är en internetbaserad tjänst för uppföljning och analys av energianvändningen timme för timme; Energidirigent som är ett helautomatiskt styr-, mät- och övervakningssystem som effektiviserar energiförbrukningen och sänker företagens energikostnader. För hushåll testas tjänsten 100 koll, som gör det möjligt för privatpersoner att plana ut och sänka sin elanvändning.

Mer information om 100Koll och andra tjänster finns på eon.se.