E.ONs nya fjärrvärmeverk i Älmhult nu klart

Elmeverket, E.ONs satsning på ny, biobränsleeldad fjärrvärme­produktion i Älmhult, står nu klar. Totalt har E.ON investerat
75 miljoner kronor i 100 procent förnybar produktion.

Första spadtaget till Elmeverket togs i oktober 2009 och ganska exakt ett år senare står nu fjärrvärmeverket klart att tas i drift och leverera värme till kunderna i Älmhult, värme som till 100 procent består av förnybar energi.

– Med Elmeverket minskar vi koldioxidutsläppen i Älmhult med nästan
6 000 ton per år, det motsvarar utsläppen från drygt 2 400 personbilar som kör 1 500 mil per år, säger Peter Jonsson, Regionchef på E.ON Värme Sverige. Dessutom ökar vi produktionskapaciteten och säkrar trygga, tillförlitliga leveranser till våra kunder.

Sedan E.ON köpte fjärrvärmeverksamheten av Älmhults kommun 2002 har värmeleveranserna mer än fördubblats, från 32 GWh till 76 GWh. Fjärrvärmenätet har byggts ut rejält, samtidigt som fossila bränslen har ersatts med biobränsle.

– Som kommun utgår vi ifrån vad som är bra för invånare och företag och tillförlitlig fjärrvärme som bidrar till en miljömässigt hållbar utveckling är mycket viktigt, säger Lena Fransson, kommunchef i Älmhults kommun. Därför ser vi också väldigt positivt på att E.ON valt att satsa på en ny, biobränsleeldad produktionsanläggning. Med skog och sågverk på nära håll innebär det dessutom att råvaran kan hämtas lokalt, vilket minskar behovet av långväga transporter.

Den 4 december, klockan 10.00–14.00, arrangeras Öppet Hus på Elmeverket för allmänheten. På programmet står bland annat guidade turer inne i fjärrvärmeverket, experimenttält för barn samt invigningstal av Karin Jarl-Månsson, VD på E.ON Värme,  Elizabeth Peltola Kommunalråd i Älmhult och Thomas Carlzon, VD IKEA AB.

Fakta

Mellan åren 2004-2010 har E.ON investerat drygt 140 miljoner kronor i att bygga ut och förbättra fjärrvärmeverksamheten i Älmhult. Av dessa står Elmeverket för 75 miljoner kronor.

I Elmeverket finns en biobränsleeldad hetvattenpanna på 12 MW. Bränslet till pannan utgörs av restprodukter från närliggande skogar och sågverk, till exempel grenar, toppar, rötter och sågverksspill.

För mer information kontakta Conny Svensson, Regionchef E.ON Sverige, tel 0705-95 62 70 eller Anna Nystedt, Kommunikationschef på E.ON Värme, tel 070-525 54 86.

E.ON Värme Sverige

Kommunikation