E.ONs nya kraftvärmeanläggning igång i Norrköping

E.ON har nu driftsatt panna 15 vid Händelöverket i Norrköping. Den nya turbinen snurrar och anläggningen förväntas vara intrimmad och klar före årsskiftet. En investering på 1,5 miljarder kr och en del i E.ONs stora kraftvärmesatsning på totalt åtta miljarder kronor fram till 2015.

– E.ON tar en mycket aktiv roll i arbetet med att bygga ut och utveckla kraftvärmen i Sverige. Mer kraftvärme innebär ökad leveranssäkerhet, energieffektivisering, minskad klimatpåverkan samt förbättrad konkurrenskraft för fjärrvärmen, säger Karin Jarl-Månsson, VD för E.ON Värme Sverige.

Kraftvärme innebär att värme och el produceras samtidigt. Vid Händelöverket i Norrköping produceras även processånga till industrin. Mer än 90 procent av energin i bränslet kommer till nytta i produktionen och med panna 15 i drift kommer koldioxidutsläppen att minska med 120 000 ton.

Den förnybara el E.ON producerar vid Händelöverket täcker cirka en tredjedel av Norrköpings behov, medan den samtida värmeproduktionen är tillräckligt stor för att komma fler till godo, bland annat i Söderköping.

– Kapaciteten som kraftvärmen har gör det möjligt för ytterligare industrier att etablera sig i energikombinatet på Händelö, säger Henrik Johansson Casimiro, Regionchef på E.ON Värme Sverige. Det innebär också att vi kan ta fjärrvärmen från lokal till regional nivå, vilket skapar förutsättningar för en framtida expansion även utanför Norrköping.

– Regionala fjärrvärmenät möjliggör också ett öppnande av fjärrvärmenäten för fler aktörer och stärker förtroendet för fjärrvärmen, då kunderna själva kan välja fjärrvärmeleverantör, avslutar Karin Jarl- Månsson.

Ytterligare information lämnas av Anna Nystedt Kommunikationschef E.ON Värme Sverige, telefon 0705-25 54 86 eller Björn Persson, Regionchef E.ON Sverige, tel 070-655 61 55.

Bilder på anläggningen finns på www.eon.se/handeloverket

Fakta E.ONs Panna 15 på Händelöverket i Norrköping

Bränsle: Brännbart hushålls- och verksamhetsavfall (andel förnybart     85 %), 25–30 ton/h.

Bränslehanteringssystem: Gemensam med Panna 14, bestående av vågstation, tippficka 8 000 m3, bränsleberedning, mellanlagringsbyggnad 15 000 m3, transportörer och metallavskiljare.

Ångpanna: CFB, 85 MWt med ångdata på 66 bar samt 450 °C, ångflöde 31 kg/s.

Rökgasrening: Torr/semitorr teknik.

Ångturbin: Gemensam med P14, ångturbin SST 600 med en angiven effekt på 40 MW el, dubbla fjärrvärmekondensorer för uppvärmning av fjärrvärmevattnet i två steg

E.ON Värme Sverige

Kommunikation