Förändringar i E.ON Nordics ledning för ökat kundfokus

Strax före sommaren tillträdde Jonas Abrahamsson som ny koncernchef för E.ON Nordic med ansvar för den nordiska marknaden. För att ytterligare stärka marknads- och kundorienteringen i företaget, tillsätts två nya namn i ledningsgruppen. Lars Lagerkvist, 42 år och VD för E.ON Försäljning Sverige, och Karin Jarl-Månsson, 46 år och VD för E.ON Värme Sverige.

– Jag har en stark övertygelse om att vi måste bli mer lyhörda och öppna mot vår omvärld och våra kunder. Mot bakgrund av den syn som finns på energibranschen idag, är det ännu viktigare att vi anstränger oss ytterligare i våra kontakter med marknaden och att vi i den yttersta ledningen får ett än tydligare kundfokus, säger Jonas Abrahamsson.

– Lars Lagerkvist har en gedigen kompetens om energimarknaden både i Sverige och internationellt, och ansvarar idag för vår hela vår försäljningsverksamhet. Lars blir ett starkt tillskott i det strategiska arbetet.

– Karin Jarl-Månsson ansvarar för vår värmeverksamhet, en affär som utvecklats mycket positivt under hennes ledning. Värmeaffären utgör ett starkt tillväxtområde, och är en viktig grundsten i ett hållbart samhälle.

Anders Olsson, 55 år och medlem i E.ON Nordics ledning sedan 2006, utses samtidigt till vice VD.

Ny HR-direktör

Krister Jönsson, HR-direktör sedan fem år tillbaka, lämnar sitt uppdrag för att gå över i egen verksamhet. Ny HR-direktör blir Therèse Jönmark 41 år, som idag ansvarar för HR Executive.

– Therese har under de senaste åren arbetat med ledarskapsutveckling, och hon har i hög grad satt sin prägel på den management-kultur vi har idag, säger Jonas Abrahamssson.

FAKTA:

Anders Olsson, 55 år. Anders ingår i ledningen för E.ON Nordic sedan 2006. Han kom till E.ON 1978 och har haft flera uppdrag. De senaste som Affärsområdeschef för Nät, Gas & Värme, sedan 2008. Mellan 2006 och 2007 var Anders Affärsområdeschef för Distribution och tillika VD för E.ON Elnät Sverige. Dessförinnan var Anders bland annat VD för ES ElektroSandberg. Anders är gift, har två döttrar, och bor i Karlshamn i Blekinge, Anders veckopendlar till Malmö.

Karin Jarl-Månsson, 46 år, är sedan 2008 VD för E.ON Värme Sverige. Karin har varit verksam på E.ON sedan 1988 bland annat som chef för Produktionsledning och chef för Fysisk handel på dåvarande Sydkraft Energy Trading. Därefter har Karin varit driftchef på dåvarande Sydkraft Elnät Syd samt Kommunikationschef och Marknadschef på E.ON Elnät Sverige. Karin bor i Malmö, är gift och har tre söner.

Lars Lagerkvist, 42 år. Lars är VD för E.ON Försäljning Sverige sedan 2008. Han kom till E.ON som trainee 1993. Lars har en bred erfarenhet från koncernen genom sina arbeten som chef för Extern portföljförvaltning på E.ON Energy Trading, VD för E.ON Bredband samt vice VD på E.ON ES. Lars har också tillbringat drygt två år utanför koncernen då han var verksam för Energipartner AG i Zürich. Lars är gift och bor i Lomma med sin familj.

Therése Jönmark, 41 år. Therése kom 2002 från Sigma Exallon till E.ON som HR Manager på dåvarande Sydkraft Värme Syd. Därefter har hon varit HR Manager på E.ON Värme Sverige och ansvarat för HR inom affärsområdet Värme och Avfall. Sedan 2008 har Therése arbetat med ledarskapsutveckling som chef för Executive HR. Therése är gift, har två barn och bor i Hofterup.

E.ON Nordics ledning:

• Jonas Abrahamsson, CEO
  • Marc Hoffmann, CFO
  • Anders Olsson
  • Karin Jarl-Månsson
  • Lars Lagerkvist
  • Per-Ove Jönsson

Ytterligare information lämnas av Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige, 0706-37 32 77.

E.ON Sverige (publ)