Jonas Abrahamsson utsedd till ny koncernchef och VD för E.ON Nordic och E.ON Sverige

E.ON har utsett Jonas Abrahamsson till ny koncernchef och VD för E.ON Nordic och E.ON Sverige från och med den 1 juli. Han lämnar därmed sitt nuvarande uppdrag som ekonomidirektör på düsseldorfbaserade E.ON Energy Trading. Christopher Delbrück, nuvarande ekonomidirektör för E.ON Sverige, tar istället över rollen som ekonomidirektör för E.ON Energy Trading. Han ersätts av Marc Hoffmann, idag chef för Finance & Controlling, E.ON Sverige. Även dessa tillsättningar gäller från den 1 juli.

Jonas Abrahamsson började i E.ON-koncernen 1991 efter att ha läst ekonomi på Lunds universitet i Sverige. Efter ett antal roller inom dåvarande Sydkraft, fick han 2002 ansvaret för den nordiska energihandeln och blev två år senare medlem i koncernledningen för E.ON Sverige. 2007 flyttade han till Düsseldorf där han blev ekonomidirektör för E.ON Energy Trading under bolagets uppbyggnad. - Med sin internationella erfarenhet och ledarkompetens, är Jonas helt rätt person att leda vår viktiga verksamhet i Norden. Han har spelat en nyckelroll i utvecklingen av vår framgångsrika internationella energihandel, och jag och övriga i E.ON’s koncernledning vill tacka honom för hans framgångsrika arbete på E.ON Energy Trading. Vi är övertygade om att Jonas framgångsrikt kommer att ta sig an denna utmanande och givande roll i vår nordiska verksamhet, och vi önskar honom lycka till, säger Johannes Teyssen, E.ONs koncernchef. - Jag ser verkligen fram emot att börja med mitt nya uppdrag. E.ONs verksamhet i Norden är väl etablerat på marknaden och bolaget spelar en mycket viktig roll i samhället. Tillsammans med nästan 6 000 mycket duktiga och engagerade medarbetare, kommer vi fortsätta att utveckla den nordiska verksamheten ytterligare – till gagn för våra kunder och andra intressenter inom Norden, säger Jonas Abrahamsson. Jonas Abrahamsson tar över rollen från den avgående koncernchefen Håkan Buskhe, som fått ett nytt uppdrag utanför E.ON-koncernen. Håkan Buskhe stannar till den 31 juli 2010, för att lämna över till sin efterträdare. Christopher Delbrück, som blir ny finansdirektör för E.ON Energy Trading, började i E.ON-koncernen 2002. Han har en magisterexamen från Harvard University och är för närvarande ekonomidirektör på E.ON Sverige i Malmö. Innan flytten till Sverige var han ansvarig för affärsutveckling för marknadsenheterna Centraleuropa och Pan European Gas inom moderbolaget E.ON AG Corporate Centre i Düsseldorf. Ny ekonomidirektör för E.ON Sverige blir Marc Hoffmann. Han kom till E.ON-koncernen 2001 och är idag chef för Finance & Controlling i E.ON Sverige. Hoffmann har en civilekonomexamen och har tidigare haft en position inom Controlling på E.ON AG Corporate Centre. Ytterligare information lämnas av Mikael Petrovic, kommunikationschef E.ON Sverige, 0705-69 71 56. Utsänt av: E.ON Sverige (publ) Varumärke & Kommunikation Mikael Petrovic www.eon.se