Miljön vinnare när E.ON och OKQ8 invigde nytt tankställe för fordonsgas i Malmö

I dag invigde E.ON och OKQ8 sitt trettioandra tankställe för fordonsgas. Macken ligger på Toftanäs i Malmö.

- Tack vare macken förbättrar vi servicen till våra skånska kunder ytterligare, säger E.ON Gas VD Hans Kreisel. - Gaspumpen, som placeras på vårt befintliga tankställe i Malmö, är ännu ett steg i vår gemensamma ambition att bygga ut nätet för fordonsgas i Sverige, säger Per-Erik Persson, Detaljhandelsdirektör på OKQ8. - Att fordonsgas kanske är Sveriges klimatsmartaste drivmedel är i dag väl känt. Nästa steg är att öka servicen till våra kunder genom fler och bättre tankställen. Vårt samarbete med OKQ8 bidrar till just detta, säger E.ON Gas VD Hans Kreisel och tillägger att Malmös gasbilister nu har hela fem tankställen att välja på. På E.ONs och OKQ8s publika mackar innehåller fordonsgasen alltid minst hälften biogas, vilket reducerar utsläppen av koldioxid med 60 procent jämfört med bensin. Med ren biogas i tanken reduceras utsläppen av koldioxid till i stort sett noll. I Sverige finns det i dag 105 tankställen för fordonsgas. Vägtrafiken i Sverige står för närmare 40 procent av utsläppen av koldioxid. Genom att bygga fler tankställen förtätar E.ON och OKQ8 nätet av tankställen. Därmed skapas en stark marknad för Sveriges klimatsmartaste drivmedel. För mer information kontakta Peter Tiberg, Marknadschef OKQ8, 070 - 268 00 67 Hans Kreisel, VD E.ON Gas, 0702 - 95 66 62 Mattias Hennius, Informationschef E.ON Gas, 0705 - 19 18 92 www.biogas.se www.eon.se Utsänt av: E.ON Nordic Varumärke och Kommunikation Torbjörn Larsson