Öppet hus för E.ONs nya kraftvärmeanläggning i Malmö!

Efter en intensiv period med driftsättning och provdrift under ett antal månader är E.ON Nordics nya kraftvärmeverk i Malmö, Öresundsverket, snart klart för kommersiell drift. Kom och var med när E.ON bjuder in malmöborna, el- och värmekunder och samarbetspartners till en energifylld folkfest med guidade visningar av verket, artister och samtal från scen på nya Öresundsverket.

När: Klockan 11-16, lördagen den 29 augusti eller söndagen den 30 augusti 2009 Var: Flintrännegatan 19 (Energy Center), Malmö Medverkande lördag: Håkan Buskhe, koncernchef E.ON Nordic, Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö (samtal från scenen lörd kl 14.20) Medverkande söndag: Anders Olsson, CEO Nät, Gas, Värme, E.ON Sverige, Anders Rubin, kommunalråd i Malmö (samtal från scenen sönd kl 14.20) E.ON har investerat tre miljarder kronor i nya Öresundsverket, som är den största elproduktionsanläggningen som byggts i Sverige sedan kärnkraftverket Oskarshamn 3 byggdes 1985. Öresundsverket blir ett av de effektivaste kraftverken i Europa och en viktig hörnpelare för den sydsvenska energiförsörjningen. Kombinationen av el- och värmeproduktion ger en mycket hög verkningsgrad, vilket är positivt för miljön. Verket kan tillgodose 70 procent av de skånska hushållens elbehov, dessutom svarar värmeproduktionen för 40 procent av Malmös totala fjärrvärmebehov. Öresundsverkets elproduktion ersätter äldre kolbaserad elproduktion i det nordeuropeiska energisystemet. Det innebär att de globala utsläppen av koldioxid minskas med en miljon ton per år. För mer information: Mattias Hennius, 0705-191892, Ulrika Freidlitz, 0702-670202 www.eon.se/oresundsverket E.ON Nordic har investerat närmare tre miljarder kronor i en total upprustning och förnyelse av det över 50 år gamla Öresundsverket. Det nya Öresundsverket blir ett högeffektivt, naturgaseldat kraftvärmeverk med en produktionskapacitet på cirka 400 MW el (en Barsebäcksreaktor hade 600 MW) och 250 MW värme. Verket kan leverera 3 TWh el till det nordiska elsystemet och 1 TWh värme. Utsänt av: E.ON Nordic Varumärke och Kommunikation Louise Gudmundson