Rapport från Copenhagen EconomicsElbolagen gjorde inga storvinster på vinterns elpristoppar

I december 2010 drabbades den svenska elmarknaden av flera pristoppar. Tunga svenska opinionsbildare och intresseorganisationer har anklagat de elproducerande energibolagen för att göra storvinster på kundernas bekostnad. Copenhagen Economics visar i en rapport att så var inte fallet.

Läs hela rapporten från Copenhagen Economics

Rapporten kommer att presenteras av Joakim Sonnegård från Copenhagen Economics och diskuteras på E.ONs seminarier i Almedalen 4 juli.

Rapporten tar bland annat upp följande slutsatser:

Att det var ansträngda utbuds- och efterfrågeförhållanden som var orsaken till de tillfälliga pristopparna i december 2010. Extrem kyla drev upp efterfrågan samtidigt som det var låga nivåer i vattenmagasinen, lägre tillgänglighet i kärnkraften än normalt, och begränsad överföringskapacitet från kontinenten.

Men de tillfälliga pristopparna bidrog knappast till några signifikanta intäktsökningar i energiföretagen, dels för att det mesta av produktionen är prissäkrad i förväg, dels för att produktionsbortfall till följd av driftproblem innebar en förlust för elproducenter i form av förlorade intäkter.

Hushållens förbrukning av el i Sverige i december 2010 var ungefär 30 procent högre än december 2008. Enligt rapporten fanns det stora variationer på hur olika kundgrupper påverkats av de tillfälliga prisökningarna och den ökade elförbrukningen.

Alla kunder med rörliga avtal fick betala mer i december 2010, men pristopparna har särskilt påverkat kunder i villa med elvärme eftersom deras förbrukning är högre än andras. För dessa kunder kan omkring hälften av merkostnaden tillskrivas högre elpriser, och hälften kan tillskrivas merförbrukning.

Det är också viktigt att perioderna med höga elpriser under 2010 inte leder till ingrepp som reducerar flexibiliteten i det framtida elsystemet. Eftersom el inte kan lagras är anpassning över tiden det enda sätt som elkonsumtion kan svara på signaler från spotprismarknaden då det råder en ansträngd balans mellan utbud och efterfrågan.

Däremot är det viktigt att elkonsumenterna får en möjlighet att reagera på prisförändringar genom att flytta förbrukningen över dygnets timmar och reducera sin förbrukning, till exempel genom att reglera temperaturen. Elkonsumtionen bör därför mätas och avräknas per timme.

Rapporten understryker den ekonomiska potentialen med att flytta elförbrukning från perioder med hög belastning till perioder med lägre efterfrågan på el. Om 350 MWh av elförbrukningen på minimum 23 500 MWh, under de 5 procent av timmarna med högst förbrukning i Sverige under 2010, hade kunnat förbrukas under mindre belastade timmar. Då hade det varit möjligt att ”spara in” ett stort kraftverk motsvarande 350 MW.

Ytterligare information lämnas av Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige, telefon 0706-37 32 77.

Frågor om rapportens innehåll och slutsatser kan riktas till:

Joakim Sonnegård, telefon 070-543 29 38, eller Ulrik Møller, telefon +45 5115 0567, båda Senior Economist på Copenhagen Economics.

E.ON Sverige (publ)