Snöröjning orsakar elavbrott

Vinterns myckna snöande i främst de södra delarna av Sverige, ger nu upphov till nya typer av strömavbrott. - På sina håll ligger det nu så mycket snö att snöröjningen inte ser våra kabelskåp utan kör ner dem, säger E.ON Elnäts underhållschef Peter Hjalmar.

Vid de flesta kabelskåp finns en snöpinne som är cirka en meter hög. Men i många fall ligger det uppskottad snö intill skåpen i sådan mängd att snöpinnen inte syns. - Vi har haft ett antal avbrott av detta skäl och vi har sett ännu fler skåp som är skadade, vilket i värsta fall kan innebära fara för allmänheten. I flera fall har också snö lagts upp vid nätstationer, små ”elhus”, vilket fördröjt reparationsarbete och därmed gjort kunder strömlösa längre än nödvändigt. - Vi är de första att inse att snöröjningen arbetar under mycket pressade förhållanden i dessa tider, men vill ändå uppmana till försiktighet med tanke på de risker för personsäkerheten som finns om kabelskåp skulle köras sönder, säger Peter Hjalmar. För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, informationschef E.ON Elnät, telefon 070 – 655 58 75, eller E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40. Utsänt av: E.ON Elnät Sverige (publ) Kommunikation Johan Aspegren www.eon.se