Utredning klar om dammbrottet vid Granö kraftverk

Dammbrottet i Granö kraftverk i Mörrumsån den 28 september berodde sannolikt på en kombination av hastig vattennivåförändring och brister i dammens konstruktion. Det visar den utredning som gjorts av oberoende svensk och internationell teknisk expertis.

Det var ett antal samverkande omständigheter som ledde till dammbrottet i Granö kraftverk. Vattennivån i den långa kanal som leder fram vatten till kraftverket sjönk inom loppet av några timmar. Detta berodde på att det galler som förhindrar att ål kommer in i kanalen och skadas av turbinerna hade satts igen av löv. När vattennivån sjönk orkade inte en del av dammen hålla uppe sin egen tyngd, p g a brister i konstruktionen, utan rasade ner i kanalen närmast kraftverket.

Efter knappt fem timmar hade vattnet eroderat igenom den rasade dammdelen och ett omkring fyra meter hål hade bildats. 12 timmar efter dammbrottet hade en tillfällig damm byggs och läckaget upphörde. Så vitt känt uppstod inga skador på miljö eller för boende i området.

En preliminär riskinventering visar inte på några liknande risker i E.ONs övriga kraftverk, men ett mer genomgripande undersöknings- och analysprogram kommer att tas fram under vintern.

I Granö planeras nu för återuppbyggnad av dammen och reparation av kraftverkets maskineri. Byggnadsarbetena försenas av vintervädret och Granö bedöms inte vara i drift förrän sent i vår.

Länsstyrelsen i Kronobergs län, tillsynsmyndighet för dammsäkerhetsfrågor, har informerats om utredningens resultat.

Ytterligare upplysningar lämnas av Torbjörn Tärnhuvud, vice VD, E.ON Vattenkraft, tel 0705 29 67 04.

Utsänt av E.ON Vattenkraft Sverige AB

Jonas Andrén