Värnamo kommun förvärvar E.ONs ägarandel i Värnamo Energi

Värnamo Energi AB ägs idag till 55 procent av Värnamo kommun och till 45 procent av E.ON. Parterna har kommit överens om att en tydlig och enhetlig ägarbild är bäst för bolagets utveckling. Därför säljer E.ON sin andel till majoritetsägaren.

Parterna betonar att det goda samarbetet kommer att fortsätta att utvecklas även om ägarförhållandena nu förändras. - Vi har diskuterat olika möjligheter och funnit att ett övertagande från kommunens sida är det som passar bolaget och kommunen bäst, säger Hans-Göran Johansson kommunstyrelsens ordförande i Värnamo. - Vi har många goda erfarenheter av ägarsamarbetet. Inte minst har E.ONs kunskaper om energibranschen varit positivt i ägardialog och i bolagets utveckling och styrelsearbete. - Vi har haft och har ett mycket gott samarbete med Värnamo kommun, vi ser på Värnamo som en kommun under utveckling och vi är angelägna om att fortsätta samarbeta, säger Anders Olsson, affärsområdeschef för Nät, Gas & Värme inom E.ON Sverige. - Även om vi nu säljer vår andel av aktierna i Värnamo Energi kommer E.ON fortsatt att vara engagerade i kommunens energiutveckling inte minst genom de drygt 7 000 elnätskunder i kommunen som idag är kunder till E.ON. Övertagandet förutsätter att formella beslut fattas i Värnamo kommunfullmäktige och i E.ON Sverige. Ytterligare information lämnas av; Hans-Göran Johansson, kommunstyrelsens ordförande i Värnamo, 0370-377102 och Anders Olsson affärsområdeschef E.ON Sverige AB 070-6346811. Fakta om Värnamo Energi • Värnamo Energi AB bildades 1955 genom en sammanslagning av två bolag. När den svenska elmarknaden avreglerades 1996, ställdes nya krav på energibolagen att de skulle skilja på elförsäljningen (elhandel) och distributionen av el (elnät). Dotterbolaget Värnamo Elnät bildades. • Värnamo Energi koncernen, bestående av Värnamo Energi AB och Värnamo Elnät AB, har tillsammans drygt 14 000 kunder och en omsättning på 300 MSEK. • Verksamhet bedrivs inom affärsområdena: Elhandel, Värme, Kommunikation, Gas, Energitjänster och Elnät • Antal anställda uppgår till 45 personer. Utsänt av: E.ON Sverige (publ) Varumärke&Kommunikation Torbjörn Larsson www.eon.se