e2 Home ingår samarbetsavtal med Telia

Report this content

e2 Home ingår samarbetsavtal med Telia e2 Home - Joint Venture mellan Electrolux och Ericsson - har slutit ett samarbetsavtal med e-bolaget inom Teliakoncernen. Därmed kommer Telia e- bolaget att kunna erbjuda sina kunder e2 Homes lösningar. Överenskommelsen innebär, bland annat, att e2 Home till Telia e-bolaget ska leverera koncept och lösningar för intelligenta tjänster för hemmet. Parterna avser även driva ett antal gemensamma utvecklingsprojekt på den svenska marknaden. - Vi väljer att samarbeta med e2 Home, därför att företaget ligger i framkant beträffande utveckling av lösningar inom intelligent boende, säger Telia e-bolagets VD, Karin Moberg. - Dessutom värdesätter vi e2 Homes höga krav på säkra zoner i hemmet. En del tjänster, som e2 Home erbjuder t ex larm- och säkerhetsfunktioner, kräver en mycket hög säkerhet ur användarsynpunkt. Inom ramen för avtalet ska Telia e-bolaget och e2 Home utveckla tjänster och produkter anpassade såväl för nybyggnation som för existerande bostäder. Telia e-bolaget kommer att marknadsföra hushållsnära tjänster till bland andra fastighets- och byggbolag. Parterna avser också att gemensamt utveckla nya applikationer med speciellt anpassad systemdesign för hemmiljön. Med hjälp av e2 Homes lösningar vill Telia fortsätta att premiera sina långsiktiga kundrelationer. Konsumenterna ska, oberoende av terminal och plats, kunna få enkla, integrerade och säkra lösningar. Exempel på dessa är ett brett utbud av mat-, shopping- och kommunikationstjänster, styrning av hushållsapparater och system, anslutning till lokal och global information integrerade med underhållning och upplevelser. - I och med att vi slutit vårt första avtal, i Sverige, med Telia - den största aktören både på IT och mobiltelefoni - kan ett snabbt och kunskapsintensivt utbyte påbörjas mellan oss. Vår målsättning är att även i fortsättningen vara den främsta aktören i världen som står för högkvalitativt nyskapande av tjänster inom intelligent boende, säger Per Grunewald, VD för e2 Home. För ytterligare information kontakta: Lena Jörgenson, pressansvarig, e2 Home Tel: 08 - 685 26 17, Mobil: 070 - 307 13 02 Jacqueline Oker-Blom. Marknadsansvarig Operatörer, e2 Home Tel: 08 - 685 22 67, Mobil: 070 - 218 02 26 Anders Zellman, pressansvarig, e-bolaget Tel: 08 - 713 10 00, Mobil: 0703 - 29 56 77 Anders Gothefors, affärsstrateg, Telia e-bolaget Mobil: 070-573 22 78 Telia erbjuder hushåll och småföretag internettjänster såsom uppkoppling samt innehålls- och kommunikationstjänster. Telia utvecklar också en portal som skall upplevas enkel och säker med olika tjänster inom underhållning, upplevelser och relevanta nyttotjänster. e2 Home avser att ta en ledande roll på marknaden för intelligent boende. e2 Home utvecklar tjänster som utifrån konsumentens behov är tillgängliga var man än befinner sig. Genom att erbjuda kompletta, framtidssäkrade och kostnadseffektiva lösningar för hushållsnära tjänster och kommunikation, avser e2 Home skapa mervärde för operatörer, tjänsteleverantörer samt aktörer inom bygg- och fastighetsbranschen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/20/20001120BIT00720/bit0002.pdf