Estland samlar in 10.000 ton avfall genom ny digital metod

Report this content

Söndagen den 3 maj gjorde estländarna en gemensam insats för att städa upp sitt land från avfall som dumpats illegalt eller spridits genom allmän nedskräpning. Hela 10.000 ton avfall kartlades genom en ny digital metod och 50.000 frivilliga ryckte in för att ta hand om avfallet på en enda dag.

Bakom insatsen ligger det estniska medborgarinitiativet Teeme Ära 2008, som leds av Skype-uppfinnaren Ahti Heinla och grundaren av Microlink och Delfi, Rainer Nõlvak. Nästan 11 000 avfallsdumpningsplatser kartlades med ett särskilt datorprogram, baserat på Google Earth .

Datorprogrammet är utvecklat av ett frivilligt team under ledning av Ahti Heinla och består av tre element:
• Programvara utvecklad av Ahti Heinla och baserad på Google Earth
• Positioneringsprogram för mobiltelefoner
• Mobiltelefoner med GPS-funktion

Målet var att skapa ett extremt lättanvänt system för att kartlägga allt illegalt dumpat avfall i landet. Varje avfallsplats fick ett eget ID-nummer, beskrivningsdata och foto. En karta on-line gjorde det möjligt att följa i realtid hur Estland blev renare. Kartan finns online på http://www.teeme2008.ee/?op=body&id=55

“Ahti Heinlas programvara är en symbol för Estlands högteknologistrategi i allt vi företar oss, med mobilparkering, e-beskattning och papperslösa regeringssammanträden som lysande exempel”, säger Rainer Nõlvak, en av initiativtagarna och grundare till Microlink och Delfi.

50 000 volontärer ryckte in

Nästa steg var att samla 50 000 volontärer som kunde ta hand om alltihop. Organisationsteamet satte ihop den mest omfattande mediekampanjen någonsin i landets historia och lyckades engagera tre procent av hela Estlands befolkning för den stora saneringen den 3 maj.

”Även om en oerhörd mängd – 10 000 ton – avfall flyttades på en enda dag var projektets verkliga syfte att få befolkningen på grönare tankar – göra dem mer miljömedvetna”, säger Rainer Nõlvak.

Estland har 1,3 miljoner invånare, vilket betyder att de 50 000 som ställde upp på städdagen skulle motsvara nästan 2 miljoner för motsvarande insats i Storbritannien (cirka 2,5 miljoner i Tyskland, nästan 300.000 i Sverige).

Initiativtagarna till projektet hade som mål att få in 80 % av avfallet till återvinning. Hittills har den siffran legat runt 10 % i Estland. Därmed blev projektet ett estniskt pilotprojekt för en nollvision för avfall.

Medborgarinitiativet stöddes bland annat av Enterprise Estonia, en stiftelse som arbetar för att främja det estniska företagsklimatet, internationell handel och turism.

Ta en titt på vår webbsida: www.teeme2008.ee (även på engelska) eller kontakta oss:
e-post: tiina@teeme2008.ee / telefon: +372 5904 0404