East Capital Real Estate Fund IV förvärvar modernt kontorskomplex i Vilnius, Litauen

Report this content

East Capital Real Estate Fund IV har ingått avtal om förvärv av två moderna 10-våningskontorsbyggnader, Duetto A och Duetto B, med en total uthyrbar yta på 17 260 kvadratmeter belägna i Vilnius, Litauen. Transaktionen kommer att slutföras i början av juni 2023.

Affärsdistriktet består av två 10-våningsbyggnader och färdigställdes 2017 respektive 2019 av YIT Litauen, en ledande baltisk fastighetsutvecklare. Kontorskomplexet är bekvämt beläget intill Vilnius västra ringled, som förbinder Vilnius förorter med stadens centrum och ger enkel tillgång till både Kaunas och Riga genom motorvägen.

Både Duetto A och Duetto B är fullt uthyrda och erbjuder bekväma, kostnadseffektiva och miljömässigt hållbara kontorslokaler som uppfyller dagens höga krav på arbetsmiljön. Bland hyresgästerna som valt kontorskomplexet som sitt litauiska huvudkontor återfinns välkända globala och lokala varumärken som RIMI Litauen (en del av ICA Gruppen), BASF, Intrum, Schneider Electric samt kommunala uppvärmnings- och vattenbolag.

Båda byggnaderna är certifierade enligt BREEAM New Construction och kommer att finansieras med ett grönt lån från Swedbank.

"Vi är mycket glada över att lägga till Duetto-komplexet till vår växande portfölj inom Fond IV. Det nya förvärvet följer vår investeringsstrategi - bekväma och lättillgängliga lägen i huvudstaden tillsammans med moderna och miljövänliga kontorsytor med en stark mix av hyresgäster", säger Albin Rosengren, Partner och Head of Real Estate, East Capital Group.

"Vi uppskattar staden Vilnius ansträngningar att göra detta till ett av de mest attraktiva affärsdistrikten i staden genom kontinuerliga investeringar inom transport och infrastruktur för gång- och cykeltrafik. Vi ser fram emot att bidra till den positiva utvecklingen av denna plats genom fortsatt samarbete med staden, våra hyresgäster och kringliggande näringsliv."

Förvärvet finansieras av Swedbank. "Bygg- och fastighetsverksamhet är ofta förenat med stora utsläpp jämfört med andra sektorer, och därför är det viktigt att nya byggnader uppfyller målen för minskade växthusgasutsläpp. Affärscentrumet Duetto är ett tydligt exempel på detta, där båda byggnaderna har energiklass A och är certifierade enligt BREEAMs "Very Good" standard. Vi är därför särskilt stolta att kunna inkludera båda fastigheterna i Swedbanks gröna obligationsprogram", säger Ignas Mačeika, Head of Corporate Customer Division på Swedbank.

East Capital Real Estate fick rådgivning i denna transaktion av FORT Legal, KPMG och Projector.

Albin Rosengren, Partner and Head of Real Estate, East Capital Group
+46 8 505 88 550, albin.rosengren@eastcapital.com

Jessica Scott, Marknads- och kommunikationschef, East Capital Group
+46 708 72 84 55, mediaenquiries@eastcapital.com

Om East Capital Real Estate
East Capital Real Estate är en ledande fastighetsförvaltare i Baltikum med fokus på investeringar i kommersiella fastigheter inom främst kontor, logistik och detaljhandel i de baltiska huvudstäderna. Vi förvaltar tre fonder och ett investeringsmandat. Det totala fastighetsvärdet är 450 miljoner euro fördelat över 20 fastigheter med en uthyrningsbar yta på 340 000 kvadratmeter.

East Capital Real Estate är en del av East Capital Group − en global kapitalförvaltare baserad i Sverige sedan 1997. Vi erbjuder investeringslösningar inom förvaltning av aktier, räntepapper, och fastigheter. Kärnan i vår verksamhet är inte bara att hitta attraktiva investeringsmöjligheter, utan också att aktivt arbeta för att driva förändring och påverka industrier runt om i världen att bli mer hållbara. Vi har ett brett utbud av internationella investerare inklusive ledande institutioner, företag och privatpersoner.

För ytterligare information, besök www.eastcapitalrealestate.com

Riskinformation:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fullständig information om våra fonder, såsom informationsbroschyr, faktablad för investerare och finansiell information på svenska och engelska finns på respektive hemsida: www.eastcapital.com, www.espiria.se, www.adrigo.se, www.eastcapitalrealestate.com, och kan erhållas gratis från oss eller våra lokala representanter. Läs informationsbroschyr samt faktablad innan du fattar några definitiva investeringsbeslut.