East Capital Real Estate gratulerar arkitekterna DAGOpen som vinnare av designtävlingen för Park Rae i Tallinn, Estland

Report this content

East Capital Real Estate har nöjet att presentera arkitektbyrån DAGOpen som vinnare av East Capital Park Rae arkitekttävling. Tävlingen utmanade Estlands främsta arkitekter att skapa ett förstklassigt koncept för nya East Capital Park Rae, ett 140 000 kvadratmeter stort logistik- och lättindustricenter. Park Rae utvecklas med fokus på att stödja framtida hyresgäster och deras utveckling genom rätt design, material och ett genomgående hållbarhetstänk. Detta inkluderar effektiv och flexibel energianvändning, men också välbefinnande för alla som arbetar i centret. Anläggningen kommer att byggas på ett 30 hektar stort markområde i Rae kommun, strax utanför Tallinn, Estland.

Parken kommer att innehålla byggnader för logistik och lätt industri, kontorsutrymmen, restauranger samt trevliga ytor för rekreation utomhus. Dessutom kommer den att erbjuda möjligheter för träning både inne- och utomhus, inklusive padel- och tennisbanor, ett gym samt gång- och cykelvägar.

Totalt fem tävlingsbidrag av hög kvalitet och i enlighet med designuppdraget lämnades in. Varje bidrag visade prov på kreativitet, ambition och professionalism.

"Vi sökte den design som bäst speglade vår vision 'Designad för människor. Byggd för framtiden'. Det var viktigt för oss att, genom ett starkt koncept, skapa en miljö där man känner sig bekväm och som balanserar det mänskliga inom dessa stora byggnader. Designen behövde också vara smart; energieffektiv, byggd med hållbara material och konstruerad för att hålla i många decennier", säger Anna Elam, ordförande för East Capital Park Rae och VD för Eastate.

Projektet "EASTWOOD," designat av DAGOpen, vann tävlingen. Arkitekterna bakom vinnarbidraget är Jaan Kuusemets, Anna Solts, Erko Luhaaru och Anastasia Balašova. Juryn valde detta bidrag eftersom det bäst uppfyllde kriterierna. "Konceptet speglar vårt engagemang för hållbar utveckling och innovativ design. Det är ett genomtänkt förslag där företag och människor kan utvecklas nu och i framtiden", säger Martin Otsa, Head of Development and Country Manager Estonia, East Capital Real Estate.

"Som arkitekter är vi glada över att fastighetsutvecklare i allt högre grad värdesätter högkvalitativa arbets- och livsmiljöer. Trots att initiala kostnader kan vara högre, tror vi att de långsiktiga besparingarna och fördelarna överväger dessa kostnader. En genomtänkt övergripande planering, ett varierat landskap och omsorgsfullt designad arkitektur skapar en hållbar och trevlig arbetsmiljö för anställda, kunder och Rae-samhället. Park Rae arkitekttävling, professionellt genomförd av East Capital Real Estate, fungerar som ett vägledande exempel. Detta projekt kombinerar det bästa av skandinaviska värderingar med lokal potential och utvecklarens tydliga vision för framtiden", säger Jaan Kuusemets, arkitekt och partner på DAGOpen Arkitektbyrå.

Bidragen utvärderades av en expertpanel bestående av Tanel Tamme, Head of Design and Construction på East Capital Park Rae, och Urmas Uudemets, VD för VIA 3L OÜ och logistikexpert. Tävlingen faciliterades av Juhan Kangilaski, Partner på WHAT IF spaces. Den vinnande designen valdes av en jury med sju medlemmar, som inkluderade:

• Karli Luik – Partner, Molumba Architects
  • Sille Pihlak – Dean of the Faculty of Architecture, Estonian Academy of Arts; Partner, Part Architects
  • Ralf Lõoke – Partner, Salto Architects
  • Ivari Rannama - Deputy Mayor, Head of Planning, Rae kommun
  • Anna Elam / Peter Elam Håkansson / Martin Otsa - representanter för ägarna

Rae kommun uppmärksammade East Capital Real Estate för genomförandet av arkitekttävlingen. "Att hitta den bästa idén i det inledande skedet av utvecklingen är hörnstenen för en väl fungerande helhetslösning. Jag tror att det kommer att bli en välfungerande och hållbar miljö för både framtida anställda och de verksamheter som kommer finnas där", sade Ivari Rannama, Deputy Mayor för planering, byggande och miljö i Rae kommun.

"Det är anmärkningsvärt och glädjande att East Capital Real Estate har öppnat nya möjligheter för arkitekter med denna tävling — att föreslå hållbara lösningar för ett logistikcentrum. Jag anser att stora logistik- och lättindustribyggnader, och människorna som arbetar där, förtjänar en bättre arbetsmiljö, inkluderande utrymme mellan byggnader och komplex med en större rekreationsidé som bidrar till förnyelsen av Rae kommun", sade Sille Pihlak, Dean of the Faculty of Architecture, Estlands konstakademi; Partner på PART Architects.

East Capital Real Estate uttrycker sin tacksamhet till alla deltagande team för deras enastående arbete och till juryn för dess expertis och överväganden. East Capital Real Estate ser fram emot utvecklingen av East Capital Park Rae och förväntar sig att designprocessen börjar under tredje kvartalet 2024, följt av byggstart i början av 2025.

Foton: DAGOpen, EASTWOOD design

*******

Kontaktinformation

+ 372 640 6652 martin.otsa@eastcapital.com

Jessica Scott, Chief Marketing and Communications Officer, East Capital Group

mediaenquiries@eastcapital.com

Om East Capital Real Estate

East Capital Real Estate är en ledande fastighetsförvaltare i Baltikum med fokus på investeringar i kommersiella fastigheter inom främst kontor, logistik och detaljhandel i de baltiska huvudstäderna. Vi förvaltar tre fonder och ett investeringsmandat. Det totala fastighetsvärdet är 610 miljoner euro fördelat över 24 fastigheter med en uthyrningsbar yta på 500 000 kvadratmeter.

East Capital Real Estate är en del av East Capital Group − en global kapitalförvaltare baserad i Sverige sedan 1997. Vi erbjuder investeringslösningar inom förvaltning av aktier, räntepapper, och fastigheter. Kärnan i vår verksamhet är inte bara att hitta attraktiva investeringsmöjligheter, utan också att aktivt arbeta för att driva förändring och påverka industrier runt om i världen att bli mer hållbara. Vi har ett brett utbud av internationella investerare inklusive ledande institutioner, företag och privatpersoner.

För ytterligare information, besök www.eastcapitalrealestate.com

Riskinformation: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Fullständig information om våra fonder, såsom informationsbroschyr, faktablad för investerare och finansiell information på svenska och engelska finns på vår hemsida www.espiria.se, och kan erhållas kostnadsfritt från oss eller våra lokala representanter. Läs informationsbroschyr samt basfakta innan du fattar några definitiva investeringsbeslut.