EAST CAPITAL UTSER ÖSTEUROPAS MEST FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAG 2008

Report this content

East Capital utser idag tre av Östeuropas mest framgångsrika företag till vinnare av East Capital Awards 2008. Årets vinnare är ryska mobiloperatören Vimpelcom som fick utmärkelsen Best Growth, den slovenska banken Nova Kreditna Banka Maribor fick utmärkelsen Best IPO och den kroatiska tillverkaren och distributören av hälsoprodukter Atlantic Grupa fick utmärkelsen Discovery of the Year.

Peter Elam Håkansson, styrelseordförande för East Capital, kommenterar utnämningarna:

"Vi utforskar ständigt Östeuropa och varje år besöker våra fondförvaltare och analytiker fler än 500 företag. Vissa företag vi investerar i har utvecklats exceptionellt starkt och skapar därmed tillväxt i Östeuropa.”

"Vi tror på den långsiktiga tillväxten i regionen och är glada över att lyfta fram de bästa företagen som aktivt bidrar till regionens utveckling," sa Peter Elam Håkansson.

Utmärkelsen Best Growth ges till det företag som har uppvisat den bästa tillväxten i försäljning, tillgångar och vinstmarginaler under de senaste åren. Utmärkelsen Best IPO ges till det företag som har genomfört den mest framgångsrika börsintroduktionen i regionen. Utmärkelsen East Capital Discovery of the Year ges till det företag som har uppnått unikt resultat och utveckling.

Vinnare av East Capital Awards 2008

Vimpelcom - Best Growth Award 2008

Vimpelcom har valts ut p.g.a. dess höga tillväxt inom den ryska mobiloperatörsbranschen. Under andra kvartalet 2008 steg vinsten per aktie med 31%. Vimpelcom har även infört 3G-nät i fyra ryska städer; en potentiell ny pådrivande faktor för tillväxten inom tjänster för mobilt bredband.

Nova Kreditna Banka Maribor - Best IPO Award 2008

Nova Kreditna Banka Maribor har valts ut p.g.a. dess framgångsrika börsintroduktion som genomfördes i december 2007 på Ljubljana aktiebörs. Börsintroduktionen var den största någonsin och övertecknades 5,4 gånger. Aktiekursen utvecklades starkt efter börsintroduktionen och gick upp 36% på första handelsdagen och 39% efter tre månaders handel.

Atlantic Grupa - Discovery of the Year Award 2008

Atlantic Grupa har snabbt vuxit till den ledande sportlivsmedelstillverkare i Europa. Atlantic Grupa har även en ledande privat apotekskedja i Kroatien och är en av de största distributörerna av snabbrörliga konsumentvaror i Sydösteuropa.

East Capital Awards hålls årligen för att utse de bästa företagen i Östeuropa. Årets vinnarbolag tar emot utmärkelserna vid en ceremoni på Grand Hotel i Stockholm ikväll.

För mer information om de vinnande företagen besök:

Vimpelcom - Best Growth Award 2008

www.vimpelcom.com