Framgångssagan East Sweden Game växlar upp och växer ur kostymen

Report this content

East Sweden Game utvecklar spelbolag i världsklass genom ett ekosystem för spelutveckling i Ebbepark i Linköping. Det som började som ett mindre projekt har vuxit rejält och Linköping har redan blivit ett spelutvecklingsmekka. Förra året öppnades ett 190 kvadratmeter stort co-workingspace med 20 flexibla arbetsplatser, men efter bara ett år har man växt ur lokalerna. Nu utökas verksamheten till 420 kvadratmeter med kontor för upp till 10 spelföretag, där det också finns tillgång till konferensytor och ett unikt acceleratorprogram. Nu hoppas man även attrahera etablerade företag, som allt oftare utvecklar teknik på spelplattformar.

Med Linköping i spetsen har Östergötland på kort tid lyckats etablera sig som en ledande region för spelutveckling i Sverige. Här finns tillgång på programmerare, ingenjörer, datavetenskap och systemutvecklare och ett universitet med relevanta utbildningar och forskning i världsklass. I regionen finns tillgång till spetskompetens inom visualisering, digitala medier och teknisk utveckling samt ett väl anpassat innovationssystem.

East Sweden Game i Ebbepark, ett område i spännande utveckling som ligger mellan Linköpings universitet, Science Park Mjärdevi och centrum, har blivit en riktig framgångssaga. Här samlas en bredd av företag och personer inom spelteknologi, digitala upplevelser, gamification, visualisering, bildanalys, underhållningsspel, AI och mycket mer. Grundidén är att människor och företag med olika inriktningar och utgångslägen ska mötas, lära och utvecklas tillsammans.

– Det finns ett stort intresse för kontorsrummen i East Sweden Games co-workingspace och platserna fylls upp snabbt. Det är roligt att vi får ett större utrymme med fler arbetsplatser och sociala mötesplatser. Vi tillmötesgår nu också önskemålet om egna kontor för hela team med avancerad utrustning, säger spelveteranen Tomas Ahlström, projektledare för East Sweden Game.

Populärt acceleratorprogram

Under året har East Sweden Game även hunnit skapa ett populärt acceleratorprogram med dataspelsentreprenören Alexander Milton i spetsen. Här erbjuds all form av utbildning, coachning och aktiviteter som är relevanta vid utveckling av spel, marknadsföring, teambyggande och finansiering.

– Vi har ett helhetskoncept med kontorsrum, acceleratorprogram och community – och hit är alla välkomna. Istället för att ha höga trösklar för att komma in, t.ex. krav på omsättning eller långsiktig affärsplan, bjuder vi in brett. Vi sätter människan i fokus och utgår från att alla har en vilja att skapa och växa som individ. Och vår filosofi visar sig vara framgångsrik, intresset för oss växer hela tiden, säger Alexander Milton, affärscoach på East Sweden Game.

Attraktivt även för storföretag

Storföretag utvecklar allt oftare teknik på spelplattformar och ambitionen är att även attrahera dem till East Sweden Game.

– Spelindustrin kopplas ofta felaktigt ihop med bara underhållning men det är ett växande och oerhört dynamiskt område som används i vitt skilda fält, som inom medicin, hälsa, flyg, visualisering, AI och matematik. Många företag implementerar idag element av spelutveckling i sina verksamheter och Linköping kan bli en hubb och utvecklingsarena även för dessa, säger Carolina Olsson, community manager på East Sweden Game.

För mer information vänligen kontakta

Tomas Ahlström, projektledare East Sweden Game
E-post: tomas@eastswedengame.se

Läs mer om East Sweden Game på eastswedengame.se

East Sweden Game är ett co-workingspace beläget i Ebbepark, med Sankt kors som huvudpartner och initiativtagare. Här samlas entreprenörer, spelutvecklare och digitala kreatörer inom dataspel och digitala upplevelser för att arbeta, utveckla och innovera.

Taggar: