Fullsatt när Linköpings nya AI-nätverk lanserades

Report this content

Linköping är en högteknologisk stad med framträdande forskning, företag och projekt inom flera viktiga AI-områden (artificiell intelligence). För att samla regionala aktörer och initiativ och snabba på AI-utvecklingen har flera tunga aktörer startat nätverket Linköping AI. Några av initiativtagarna är Fredrik Heintz, en av Sveriges mest framstående AI-forskare, Fredrik Löfgren, robotutvecklare och entreprenör, East Sweden Game, Linköpings universitet och Science Park Mjärdevi. Igår, den 5 mars, arrangerades den första träffen som fyllde lokalen till sin bredd med AI-intresserade deltagare.

AI spås förändra hur vi lever och arbetar idag, och trots att Sverige satsar på AI genom bland annat forskning, ny digitaliseringsmyndighet och statligt finansierade projekt ligger vi, enligt många, efter. Innovationsmyndigheten Vinnova konstaterar själva i en rapport att Sverige står inför stora utmaningar när det gäller AI i samhället. Brist på kompetens inom såväl offentlig som privat sektor, lagstiftningshinder och svårigheten för aktörer att se konkurrensfördelarna med AI är några av utmaningarna som kan förhindra Sveriges AI-förmåga. Det nystartade nätverket Linköping AI är ett sätt att snabba på utvecklingen och ta tillvara på olika människors kunskaper, erfarenheter och idéer i området.

– Linköpings universitet har forskat på AI sedan 60-talet och har varit ledande inom området sedan starten. Vi startar Linköping AI för att befästa och utveckla vår position samt stötta regionen att dra största möjliga nytta av AI, samtidigt som man minskar riskerna. Det finns ett stort behov där ute och vi har en stor kompetens att bygga vidare på här, säger Fredrik Heintz, AI-forskare vid Linköpings universitet.

Bakom Linköping AI står East Sweden Game, Linköpings universitet, Science Park Mjärdevi, Föreningen för intelligenta & autonoma robotar, LiU Innovation och KVIT Conference. Initiativtagaren är innovationsentusiasten Tomas Ahlström på East Sweden Game.

– När man sammanför människor med liknande intressen händer det saker på riktigt. Vi arbetar på liknande sätt inom East Sweden Game, där flera nya företag och projekt har bildats tack vare mötesplatsen som vi har skapat, säger Tomas Ahlström. Vi hoppas nu på samma utveckling för Linköping AI. Nätverket är öppet för alla och förhoppningen är att samla såväl näringslivet och akademin som privatpersoner med intresse för AI.

Fullsatt vid lanseringen

Lanseringen lockade så många att lokalen fylldes och nyfikna deltagare fick fylla gångarna. På plats fanns personer i alla åldersgrupper och med en bredd av roller, däribland studenter, forskare, politiker så som Linköpings digitaliseringsminister, näringslivsdeltagare, investerare och pionjärer som forskade i området redan på 60-talet. Bland kvällens talare fanns, utöver Fredrik Heintz, Fredrik Löfgren och Tomas Ahlström, även Daniel Kullgard från Science Park Mjärdevi, Sofie Forsberg från KVIT Conference (en konferens inom AI, användarupplevelser och kognitionsvetenskap) och Carolina Olsson från Sankt Kors.

Mer information om Linköping AI på www.linkoping.ai

För mer information vänligen kontakta
Tomas Ahlström, projektledare East Sweden Game och initiativtagare till Linköping AI
Tel:079–3342500
E-post: tomas@eastswedengame.se

East Sweden Game är ett co-workingspace beläget i Ebbepark, med Sankt kors som huvudpartner och initiativtagare. Här samlas entreprenörer, spelutvecklare och digitala kreatörer inom dataspel och digitala upplevelser för att arbeta, utveckla och innovera.

Taggar: