East Sweden Arena Almedalen 3-5 juli: Går det att förhindra attentat i Almedalen?

Välkommen den 3/7 kl. 11:00 - 11:50
East Sweden Arena, Strandvägen 4, utanför Wisby Strand Congress & Event.
Alla seminarier livesänds på webben: http://almedalen.eastsweden.se/

Genom attacken i Stockholm kom terrordåden till Sverige. Rädslan för nya attacker har aldrig varit större än i dag och den stora frågan är: Var sker det nästa gång? Författaren Erik Lewin, författaren till boken ”Almedalen har fallit” har redan satt politikerveckan som ett tänkbart mål. Vad säger polisen? Vad kan ny teknik göra för att förhindra kommande attentat?

Den 3 juli uppmärksammas området ansiktsigenkänning för att identifiera potentiella terrorister. Teknik för datorseende och visualisering kan exempelvis identifiera individer och avvikande beteende i en folkmassa, vilket kan vara ett verktyg för att förhindra framtida terrorattacker. Östergötland satsade tidigt på området och leder nu utvecklingen.

Visualisering, datorseende och simulering är områden inom artificiell intelligens som vi bara sett början på. Den östgötska satsningen Visual Sweden och alla de cirka 50 bolag i regionen som arbetar med det här har gjort oss till en av de ledande regionerna i världen, säger Anders Carlsson, processledare för Visual Sweden och ansvarig för seminariet om visualiseringsteknik i Almedalen.

Bildhantering är framtiden

Med på scenen är Jörgen Ahlberg, grundare av Visage Technologies, ett avknoppningsföretag från Linköpings universitet,

Det handlar inte bara om terrorhotet. Världen håller på att svämma över av data och ju mer det blir desto svårare för oss människor att hantera det. Visualisering krävs för att ge mänsklig insikt. En bild säger mer än tusen ord sägs det och det är faktiskt sant. Vår hjärna har mycket lättare ta till sig bilder än tabeller och siffor, menar han.

Med i seminariet:
Jörgen Ahlberg, adjungerad universitetslektor, Institutionen för systemteknik (ISY) och grundare av Visage Technologies, Linköpings Universitet
Per Engström, sektionschef för samordning, Polisens Nationella operativa avdelning
Tomas Chevalier, FoU-koordinator, Polisens Nationella forensiska centrum
Erik Lewin, vd (och författare till boken Almedalen har fallit), Vesper Group
Claes de Faire (moderator), vd, Fokus

Läs mer om Visage Technologies:

East Swedens program i sin helhet med beskrivning och alla deltagare: http://almedalen.eastsweden.se/

Regionen har varit aktiv i Almedalsveckan under många år, de senaste åren under varumärket East Sweden. Bakom East Sweden i Almedalen står Region Östergötland, Norrköpings kommun, Linköpings kommun, Linköpings universitet och Östsvenska handelskammaren samt ytterligare aktörer som anordnar Aerospace Almedalen.

Om information eller material önskas tidigare eller vid annat tillfälle: elisabeth@identx.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Elisabeth von Sydow, Presskontakt
Tel:0709 52 74 75