Ändringar i East Capital Explorers Valberedning

East Capital Explorer förändrar sin valberedning på initiativ från huvudägaren East Capital. Kestutis Sasnauskas, ägarrepresentant för East Capital, kommer i samband med årsstämman 2016, den 9 juni 2016, att lämna valberedningen. Samtidigt inleds arbetet att söka en ersättare till valberedningen från någon av East Capital Explorers svenska institutionella ägare. Den nya valberedningen kommer att fortsätta arbetet med att hitta en lämplig femte styrelseledamot, och sedan begära extrastämma för att besluta om inval.

”På initiativ från huvudägaren East Capital genomförs nu den här förändringen av valberedningen. Vi hoppas att det ska leda till ett väl förankrat förslag till femte styrelseledamot som kan få aktieägarnas stöd”, säger Magnus Lekander, ordförande för Valberedningskommittén.

East Capital Explorers valberedning består idag av Magnus Lekander som representant för East Capital; David Bliss som representant för Lazard Asset Management; Mats Heiman som representant för en ägargruppering företrädd av Navos Capital; Kestutis Sasnauskas som ägarrepresentant för East Capital; och Lars O Grönstedt, styrelseordförande för East Capital Explorer. Den nuvarande valberedningen har tillsatts enligt de kriterier som årsstämman fastställde 2015.

Årsstämman äger rum den 9 juni 2016 på IVAs Konferenscenter i Stockholm. Det fullständiga förslaget återfinns på www.eastcapitalexplorer.com.

Magnus Lekander, Ordförande för Valberedningskommittén, 08 - 505 88 544

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal. Information lämnades för offentliggörande den 8 juni 2016 klockan 14:15 CET.