Coronakrisen tvingar Eastnines intressebolag MFG att hålla butiker stängda

Coronakrisen påverkar Eastnine’s intressebolag, den ryska modekedjan, Melon Fashion Group (MFG) negativt. Samtliga butiker är stängda sedan 1 april och förväntas vara stängda under april månad. Coronakrisen har också inneburit en försvagning av rubelns kurs gentemot euron under första kvartalet 2020.

I syfte att begränsa spridningen av Coronavirus har den ryske presidenten Vladimir Putin beslutat att ge Rysslands befolkning ledigt från slutet av mars till slutet av april 2020. Bland annat detta har inneburit att samtliga MFG:s butiker är stängda från 1 april 2020 och förväntas förbli stängda månaden ut. E-handeln, som svarade för cirka 20 procent av bolagets försäljning före Coronapandemin, är fortfarande igång.

Coronakrisen har också påverkat värdet på rubeln som fallit med 19 procent mot euron under första kvartalet 2020.

Eastnine kommer att publicera mer information om värderingen av Eastnines innehav i MFG senast i samband med publiceringen av Delårsrapporten för januari-mars 2020, som presenteras 12 maj 2020.

Eastnine AB är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 290 MEUR och ett substansvärde om 268 MEUR per 31 december 2019. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Affärsidén är att Eastnine ska vara den ledande långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 april 2020 kl. 14.45 CET.