Delårsrapport januari-juni 2022

Nettouthyrningen uppvisade rekordnivå och fastighetsverksamheten fortsatte att utvecklas väl under andra kvartalet. Större fastighetsportfölj och högre hyresnivå innebar att såväl hyresintäkter som driftnetto och förvaltningsresultat steg både under kvartalet och perioden. Värdet på innehavet i MFG steg under andra kvartalet på grund av rubelförstärkning samt positiv resultatutveckling.

Januari‒juni 2022

• Hyresintäkterna ökade med 29 procent till 13 576 TEUR (10 522), till följd av större fastighetsbestånd samt högre hyresnivå. I en jämförbar portfölj var hyresintäkterna oförändrade.
  • Driftnettot ökade med 26 procent till 12 049 TEUR (9 538).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 10 procent till 5 810 TEUR (5 289), motsvarande 0,26 EUR per aktie (0,24).
  • Orealiserade värdeförändringar uppgick till 33 457 TEUR (4 225). Av förändringen hänförs 10 002 TEUR (2 916) till fastigheter, 18 412 TEUR (948) till övriga investeringar, varav Melon Fashion Group (MFG) utgjorde 18 393 TEUR (861), och 5 043 TEUR (361) till derivat.
  • Realiserade värdeförändringar samt utdelningar uppgick till 6 552 TEUR (3 906), varav utdelning från MFG var 6 552 TEUR (3 266).
  • Periodens resultat uppgick till 43 311 TEUR (11 793), motsvarande 1,95 EUR per aktie efter utspädning (0,53).
  • Nettouthyrningen var positiv och uppgick till 2 121 TEUR (-707). Den genomsnittliga nivån på nyuthyrningar var 187 EUR per kvm och år under perioden. Genomsnittlig årshyra steg till 183 EUR per kvm och år (178). Den ekonomiska uthyrningsgraden ökade till 91,5 procent (90,0).

Viktiga händelser under andra kvartalet

• Eastnine har förvärvat en kontorsfastighet i Poznan, Polen. Köpeskillingen uppgick till 120,6 MEUR.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Fastigheten Vertas-2 i Vilnius erhöll miljöcertifieringen LEED Platinum i början av juli 2022. Efter certifieringen är 67 procent av fastighetsportföljen miljöcertifierad.

Vd-kommentar

Stark nettouthyrning och stigande förvaltningsresultat

Förvaltningsresultatet är på rekordnivå, nettouthyrningen positiv för andra kvartalet i rad och fastighetsportföljens volym växer efter Eastnines första förvärv i Polen. Trots fortsatt oro i omvärlden ser vi, baserat på detta och en stabil finansiell bas, fram mot en fortsatt positiv utveckling under hösten.

Rekordresultat i fastighetsverksamheten

Eastnines positiva utveckling från första kvartalet fortsätter. Fastighetsverksamheten uppvisade ett starkt andra kvartal med positiv nettouthyrning och stigande uthyrningsgrad. Förvärvet av ytterligare en fastighet i början av maj har såklart också en positiv inverkan på intäkter och resultat, vilket innebar att förvaltningsresultatet under andra kvartalet landade på den högsta nivån i Eastnines historia. Nettouthyrningen, som mäter tecknade avtal minus uppsagda avtal, uppvisade under april till juni ett plus på hela 1 763 TEUR mätt som årshyror. Efterfrågan på förstklassiga kontorslokaler har varit hög i Vilnius, vilket bland annat inneburit att vi, direkt efter Danske Banks avflytt i maj, har hyrt ut hela fastigheten Uniq i Vilnius. Merparten av de nyuthyrda lokalerna under andra kvartalet inflyttas under tredje och fjärde kvartalet och kommer därför att påverka uthyrningsgraden och resultatet först under andra halvan av 2022.

Första förvärvet i Polen och stabil finansieringsbas

Under våren har vi haft huvudfokus på att förvärva fastigheter i ett för oss nytt land, Polen. Efter ett intensivt arbete lyckades vi, trots Rysslands invasionskrig i Ukraina och alla följdeffekter som uppstått, genomföra förvärvet av den nybyggda kontorsfastigheten Nowy Rynek D i Poznan. Regionstaden Poznan, som är belägen mitt emellan Warzawa och Berlin, har cirka en miljon invånare i stor-stadsregionen, flera stora universitet samt ett diversifierat näringsliv. Med förvärvet diversifierar vi oss i fråga om geografisk marknad, hyresgäster och finansiering, vilket minskar såväl affärs- som finansieringsrisk. Förvärvet är nämligen delvis finansierat med lån i den för oss nya tyska banken BerlinHyp. Det känns tryggt att Eastnines finansieringsbas är stabil i den förhållandevis stökiga marknad vi sett under våren. Första lånerefinansiering samt ränteomförhandling infaller först hösten 2023, andelen kapitalmarknadsfinansiering är låg, genomsnittlig räntebindning samt kapitalbindning har förlängts och likviditeten är god.

Positiva värdeförändringar

Under kvartalet noteras stora positiva orealiserade värde-förändringar för såväl fastigheter som innehavet i den ryska modekedjan Melon Fashion Group (MFG). Fastighetsvärdena stiger som ett resultat av nyuthyrning och högre marknadshyror. Än så länge syns inga tecken på stigande yieldnivåer för fastigheter på våra marknader och det är möjligt att de stigande marknadshyror som noteras kan uppväga eventuella framtida sådana tendenser i värderingarna. Även värdet på innehavet i MFG, som Eastnine har för avsikt att avyttra, stiger under kvartalet. Vid värderingen används samma modell som tidigare och den orealiserade värdeförändringen under kvartalet är huvudsakligen ett resultat av en stärkt rubelkurs. Som bekant är rubelkursen fortsatt mycket volatil.

Glad sommar följs av spännande höst

Eastnines medarbetare kan gå på välförtjänt semester efter ett mycket positivt och arbetsintensivt andra kvartal, för att komma tillbaka med nya krafter inför höstens möjligheter och utmaningar. Glad sommar tillönskas alla!

Kestutis Sasnauskas, vd

Presentation av delårsrapport

Rapporten presenteras av Kestutis Sasnauskas, vd på Eastnine, samt Britt-Marie Nyman, CFO och vice vd torsdagen den 14 juli kl 10.00. Klicka här för att se webbsändningen.

En investerarpresentation kommer att finnas tillgänglig på www.eastnine.com 15 minuter innan sändningen börjar. Inspelning från sändningen kommer att kunna ses i efterhand på bolagets webbplats.

Eastnine AB (publ)

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 605 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 426 MEUR per 30 juni 2022. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Rapporten lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 juli 2022, kl. 07.00 CET.