Delårsrapport januari-september 2022

Växande fastighetsportfölj och stark nettouthyrning under året har lett till att förvaltningsresultatet för kvartalet och perioden är på de högsta nivåerna någonsin. Efter periodens slut har Eastnine ingått ett villkorat avtal om försäljning av hela innehavet i Melon Fashion Group (MFG) för cirka 193 MEUR.

Januari‒september 2022

• Hyresintäkterna ökade med 36 procent till 21 804 TEUR (16 079), till följd av ett större fastighetsbestånd samt högre uthyrningsgrad och hyresnivå. Hyresintäkter i en jämförbar portfölj ökade med 1,2 procent.
  • Driftnettot ökade med 34 procent till 19 650 TEUR (14 625).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 26 procent till 9 813 TEUR (7 785), motsvarande 0,44 EUR per aktie (0,35).
  • Orealiserade värdeförändringar uppgick till 95 619 TEUR (15 009). Av förändringarna hänförs 7 535 TEUR (2 349) till fastigheter, 76 519 TEUR (11 999) till övriga investeringar, varav MFG var 76 756 TEUR (10 399) och ECBPF2 var -236 TEUR (1 600), och 11 564 TEUR (661) hänförs till derivat.
  • Det bokförda värdet av innehavet i MFG uppgick till 198 586 TEUR vid periodens slut, då innehavet redovisats till det avtalade försäljningsvärdet i rubel, men omräknat med valutakurs per balansdagen. Det bokförda värdet överstiger försäljningspriset med cirka 5 MEUR.
  • Realiserade värdeförändringar samt utdelningar uppgick till 6 813 TEUR (3 906), varav utdelning från MFG var 6 813 TEUR (3 266).
  • Periodens resultat uppgick till 108 837 TEUR (25 085), motsvarande 4,90 EUR per aktie efter utspädning (1,13).
  • Nettouthyrningen var positiv och uppgick till 2 336 TEUR (-1 022). Den ekonomiska uthyrnings-graden ökade till 94,3 procent (90,0).

Viktiga händelser under tredje kvartalet

• Fyra fastigheter har erhållit hållbarhetscertifieringar under kvartalet.
  • Under tredje kvartalet har Eastnine varit med och lanserat ett PropTech-center i Litauen för att bidra till nya innovationer och en hållbar framtida fastighetsutveckling.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Avtal har ingåtts om försäljning av hela Eastnines innehav i MFG för 193 MEUR. Förutsatt att samtliga villkor uppfylls, däribland myndighetsgodkännande, bedöms affären slutföras under 2022.
  • Eastnine erhöll för tredje året i rad toppratingen fem stjärnor i GRESB:s årliga ESG-bedömning av fastighetsbranschen, och avancerade därmed två placeringar bland börsnoterade europeiska bolag.

Vd-kommentar

Rekordresultat samt avtal om försäljning av innehavet i MFG

Fastighetsverksamheten uppvisar rekordresultat efter tillväxt i fastighetsbestånd, högre uthyrningsgrad och stigande hyresnivåer. Eastnines stabila situation med moderna fastigheter, starka hyresgäster och ordnade finanser gör att framtiden ser betryggande ut, trots orosmoln i omvärlden. Den avtalade försäljningen av innehavet i MFG skulle innebära stora tillväxtmöjligheter.

Fastighetsverksamheten fortsätter leverera

Eastnines positiva utveckling håller i sig. Inflyttningarna från första halvårets stora positiva nettouthyrningar har fortsatt under tredje, och inledningen av fjärde, kvartalet, vilket innebär att såväl uthyrningsgrad som överskottsgrad stiger. Tillsammans med högre genomsnittlig hyresnivå samt förvärv av fastigheterna Nowy Rynek D och Uptown Park, i maj i år respektive december förra året, innebär det att vi återigen kan uppvisa rekordresultat. Förvaltningsresultatet har stigit med 26 procent hittills i år och med hela 60 procent under tredje kvartalet. Vi ser också tydligt betydelsen av att växa beståndet och därigenom uppnå högre effektivitet. Förvaltningsresultatet per aktie stiger för tredje kvartalet i rad och uppvisar även det högsta nivån någonsin.

Stabila hyresgäster och finanser

Runt om i världen finns det dock orosmoln såsom Rysslands invasionskrig i Ukraina, hög inflation, stigande marknadsräntor samt prognoser om fallande tillväxt. Detta påverkar, och kommer att påverka, även Eastnine. Ibland kan effekten vara positiv och ibland negativ. Kriget har bland annat inneburit att efterfrågan på bra kontorslokaler ökat, speciellt i Vilnius. I dagsläget har vi inte många kvadratmetrar kvar att hyra ut, vilket innebär att det blir svårare att uppnå positiv nettouthyrning framöver. Inflationen påverkar intäkterna mer än fastighetskostnaderna, då i stort sett hela årshyran är indexerad på olika inflationsnivåer medan triple-net-hyresavtal innebär att hyresgästen svarar för merparten av fastighetskostnaderna. Det kommer säkert att finnas enstaka hyresgäster som får svårt att klara en högre kostnadsnivå, men Eastnine har generellt sett stabila hyresgäster, vilket är betryggande. Stigande marknadsräntor påverkar finansieringskostnaden, men bara för den knappa tredjedelen av skulderna som inte är räntebundna. Vi har inga låneförfall förrän i oktober nästa år och endast 14 procent kapitalmarknadsfinansiering som löper till mitten av 2024. Största orosmolnet är om tillväxten skulle falla och förbli på en låg nivå under många år. Å andra sidan skulle det sannolikt innebära låga marknadsräntor.

Tecknat avtal om försäljning av MFG-innehav

Eastnine kommunicerade den 19 oktober att vi hade ingått ett avtal med det ryska börsnoterade investmentbolaget Sistema PJSFC om avyttring av hela vårt innehav i den ryska modekedjan Melon Fashion Group för en köpeskilling om cirka 193 MEUR. Enligt redovisningsregler ska värdet på MFG, per sista september, redovisas till försäljningsvärdet omräknat med den rubelkurs som gällde på balans-dagen. Skillnaden mellan försäljningsvärdet i euro och redovisat värde per sista september kommer att redovisas under fjärde kvartalet, förutsatt att affären slutförs då. Dock är transaktionen villkorad av faktorer som står utanför Eastnines kontroll, inklusive att godkännanden erhålls från den ryska konkurrensmyndigheten respektive den ryska myndigheten för kontroll av utländska investeringar i Ryssland samt att tillämpliga sanktioner efterlevs. Om samtliga villkor uppfylls väntas transaktionen slutföras 2022.

Eastnines tillväxtresa

Vi har under 2022 förvärvat den nybyggda prestigefastigheten Nowy Rynek D i Poznan, Polen. Förvärvet innebar att fastighetsbeståndet växte med cirka 25 procent till dryga 600 MEUR. Det skulle vara en milstolpe för oss att genomföra försäljningen av MFG. Inte nog med att vi därmed skulle uppnå målet om att bli ett renodlat fastighetsbolag. Vi skulle också få möjligheten att nå, eller till och med överskrida, målet om ett fastighetsbestånd på 700 MEUR vid slutet av 2023. Självklart med fokus på en hållbar attraktiv totalavkastning för våra aktieägare.

Kestutis Sasnauskas, vd

Presentation av delårsrapport

Rapporten presenteras av Kestutis Sasnauskas, vd på Eastnine, samt Britt-Marie Nyman, CFO och vice vd onsdagen den 9 november kl 10.00. Klicka här för att se webbsändningen.

En investerarpresentation kommer att finnas tillgänglig på www.eastnine.com 15 minuter innan sändningen börjar. Inspelning från sändningen kommer att kunna ses i efterhand på bolagets webbplats.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 604 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 486 MEUR per 30 september 2022. Eastnines vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Rapporten lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 november 2022, kl. 07.00 CET.