East Capital Explorer (ECEX): Förnyat återköpsmandat mellan 1 januari och 31 mars 2017

Såsom offentliggjordes den 10 juni 2016 har styrelsen i East Capital Explorer AB (publ) beslutat att genomföra ett återköpsprogram av bolagets egna aktier så länge som aktien handlas med en rabatt över 20 procent mot senast publicerade substansvärde i SEK. Styrelsens beslut om återköp har fattats inom ramen för 2016 års årsstämmas bemyndigande till styrelsen. Syftet med återköpen är att sätta ned bolagets aktiekapital. Verkställande av beslutet är avhängigt marknadsvillkor, gällande regler och bolagets kapitalposition vid varje tidpunkt.

Per den 22 december 2016 har East Capital Explorer genom programmet återköpt 2 549 100 egna aktier, motsvarande 9,1 procent av samtliga utestående aktier, för sammanlagt 160 MSEK. Det totala antalet aktier och röster i East Capital Explorer uppgår till 28 161 563.

East Capital Explorers styrelse har kallat till en extra bolagsstämma den 23 januari 2017 för att bland annat besluta om att sätta ned aktiekapitalet genom indragning av 2 500 000 av de återköpta egna aktierna.

Bolaget har nu beslutat att under perioden från den 1 januari 2017 till den 31 mars 2017 genomföra återköp i enlighet med safe harbour-bestämmelserna i Europaparlamentets och rådets förordning (596/2014/EU) om marknadsmissbruk (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”), vilket innebär att återköpen förvaltas av ett kreditinstitut som fattar diskretionära handelsbeslut[1] inom ramen för följande villkor:

-        Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med de regler rörande köp av egna aktier som framgår av Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter samt i enlighet med MAR:s safe harbour-bestämmelser och Safe Harbour-förordningen.

-        Förvärv får ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

-        Maximalt 2 800 000 aktier får återköpas under perioden 1 januari till 31 mars 2017. Dock får bolaget inte vid någon tidpunkt inneha mer än 10 procent av bolagets utestående aktier.

-        Återköp får göras för maximalt 50 MSEK under perioden.

-        Återköp får inte göras till ett högre pris än det som motsvarar 80 procent av bolagets senast publicerade substansvärde per aktie.

-        Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Mia Jurke, CEO, East Capital Explorer, +46 8 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, +46 73 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna information är sådan information som East Capital Explorer AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 december 2016 kl. 08.00 CET.

[1] Det diskretionära mandatet innebär att ett kreditinstitut kan utföra återköp för Bolagets räkning även under Bolagets stängda perioder i samband med finansiella rapporter eller om bolaget vid förvärvstillfället innehar insiderinformation.