East Capital Explorer AB publicerar delårsrapport för det tredje kvartalet 2016

Viktiga händelser under kvartalet

•  Substansvärdet per aktie (NAV), justerat för återköpta aktier, var 8,73 EUR eller -0,1 % under kvartalet. Totalt NAV var 228 MEUR. Rensat för jämförelsestörande poster ökade NAV per aktie med 0.8 % under kvartalet
  •  Fastighetssegmentet steg med 2,5 % och private equity med 0,4 %. Noterade innehav sjönk med 1,2 %
  •  Försäljningen av Starman har fördröjts på grund av rättsliga förfaranden och vi förväntar oss nu att slutföra transaktionen kring årsskiftet
  •  891 059 aktier, motsv. 3,2 % av utestående aktier, återköptes under kvartalet
  •  12,5 MEUR av innehavet i East Capital Frontier Markets Fund och 7,2 MEUR i East Capital Deep Value Fund såldes under kvartalet
  •  4,8 MEUR investerades i Baltic Property Fund III i och med fondens köp av Hilton Park i Tallinn
  •  Kvartalsresultatet belastades med -2,0 MEUR avseende förvärv av de resterande aktierna i holdingbolaget ECEX Holding SA, tidigare samägt med East Capital, samt andra åtaganden i enlighet med tidigare kommunikation
  •  En egen investeringsorganisation med fyra nya anställda tillsattes

Viktiga händelser efter kvartalet

•  Under perioden 11 oktober – 16 november har bolaget köpt 243 655 egna aktier, motsvarande 0,9 % av utestående aktier
  •  Fondinnehav för totalt 7,0 MEUR har sålts efter utgången av kvartalet; 2,0 MEUR i Frontier Markets Fund och 5,0 MEUR i Deep Value Fund
  •  I november meddelade nomineringskommittén att den kommer att föreslå Göran Bronner som ny styrelsemedlem vid en extrastämma som förväntas hållas i slutet av januari
  •  Bolaget har beslutat att uppföra en tredje kontorsskrapa med uthyrningsbar yta på 13 000 kvm i anslutning till 3 Burės i Vilnius. Ett mångårigt hyreskontrakt har tecknats med Swedbank för 70 % av ytan

Mia Jurke, CEO, East Capital Explorer, +46 8 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, +46 73 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna information är sådan information som East Capital Explorer AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 november 2016 kl. 08:00 CET.