Eastnine fastställer ny affärsplan och nya mål

Eastnines styrelse har fastställt en ny affärsplan inkluderande övergripande mål samt verksamhets-, finansiella och hållbarhetsmål. Bolagets fastighetsvärde ska dubblas på drygt tre år för att uppgå till 700 MEUR vid slutet av 2023.

Affärsplan 2023 (urval):

Övergripande mål

Eastnines övergripande mål är att skapa en hållbar attraktiv totalavkastning för aktieägarna. Totalavkastningen1 ska över tid överstiga medianen för jämförbara europeiska fastighetsbolag2.

Verksamhetsmål

• Lönsamhet och avkastning
    • Förvaltningsresultatet ska öka till 25 MEUR i årstakt baserat på Q4 2023.
  • Tillväxt och renodling
    • Fastighetsbeståndet ska öka till 700 MEUR vid slutet av 2023.
    • Renodling av verksamheten, genom avyttring av investeringar som inte utgörs av direktägda fastigheter, ska genomföras så snart det bedöms vara affärsmässigt optimalt.

Finansiella mål

• Lönsamhet och avkastning
    • Avkastning på eget kapital bör uppgå till 10 procent över tid.
    • Utdelningen ska över tid motsvara minst 50 procent av förvaltningsresultatet efter avdrag för aktuell skatt.
  • Stabilitet
    • Belåningsgraden ska uppgå till max 60 procent.
    • Soliditeten ska vara minst 35 procent.
    • Räntetäckningsgraden ska uppgå till minst 2,0 gånger.

Hållbarhetsmål

• Miljö
    • Eastnines fastighetsdrift ska vara koldioxidneutral vid utgången av 20303.
    • Hela fastighetsbeståndet ska vara hållbarhetscertifierat4 i nivå motsvarande minst LEED Gold eller BREEAM Excellent.
    • Förnybar energi ska utgöra 100 procent av fastigheternas energiförbrukning 2030.
  • Operationella
    • Gröna hyresavtal kommer att införas från och med slutet av 2020. Andelen ska öka över tid.
  1.  Genomsnittlig aktiekursutveckling inklusive utdelning.
  2. Referensgruppen består av följande bolag: Alstria Office, CA Immo, Covivio, Derwent London, Entra, Fabege, Gecina, Klövern, Kungsleden, Workspace Group, Wihlborgs, Globalworth, Globe Trade Center, CLS Holdings, Immofinanz, Norwegian Property, PSP Swiss Property, Aroundtown, DEMIRE Real Estate AG och Atrium Ljungberg. Totalavkastning kommer att mätas i euro för samtliga bolag i enlighet med best practice. Med över tid avses fem år.
  3. Net zero carbon enligt World Green Building Council som tillåter klimatkompensering. Avser bara koldioxidutsläpp från fastighetsdrift och exkluderar utsläpp från byggfasen.
  4. Mätt som kvm. Certifieringsarbete, för icke certifierade förvärvade fastigheter, bör inledas inom sex månader från tillträdet. Målet gäller ej fastigheter som förväntas bli föremål för
    omfattande projektutveckling.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 336 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 260 MEUR per 30 juni 2020. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 november 2020 kl. 14:30CET.