Eastnine förvärvar i Riga och Vilnius

Eastnine förvärvar en fastighetsportfölj inkluderande två kontorsfastigheter i Riga respektive Vilnius. Köpeskillingen uppgår till 35,5 MEUR.

Sammanlagd kontrakterad årshyra för de båda fastigheterna uppgår till 2,2 MEUR. Fastigheterna är fullt uthyrda och beräknas tillträdas före halvårsskiftet. Säljare och utvecklare av båda fastigheterna är Vastint.

Den ena fastigheten, Uniq i Vilnius, omfattar cirka 6 900 kvm kontor samt 110 parkeringsplatser. Byggnaden, som uppfördes 2016, hyrs i sin helhet av Danske Bank IT service centre. Den andra fastigheten, Zala 1 i Riga, inrymmer drygt 3 600 kvm kontor och inkluderar hela 190 parkeringsplatser, varav 170 i underjordiskt garage. Zala 1 byggdes 2009 och bland hyresgästerna finns Microsoft samt CBRE. Båda fastigheterna är LEED Platinum-certifierade.

”Vi fortsätter att addera nya kontorsfastigheter som passar in i vårt befintliga bestånd”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas. ”Med dessa fastigheter kommer värdet på fastighetsportföljen att uppgå till nära 410 MEUR.”

Eastnines förvärv är den största kontorstransaktionen hittills i Baltikum under 2021.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 372 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 324 MEUR per 31 december 2020. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.