Eastnine förvärvar kontorsfastighet i Polen

Eastnine har förvärvat en nybyggd kontorsfastighet i Poznan, Polen för 120,6 MEUR. Förvärvet innebär att förvaltningsresultatet i Intjäningsförmågan ökar med 45 procent till 16,1 MEUR. I och med affären gör Eastnine sin entré som fastighetsägare i Polen.

En bild som visar utomhus

Automatiskt genererad beskrivningEn bild som visar himmel, utomhus, metall, pariserhjul

Automatiskt genererad beskrivning

Den förvärvade fastigheten Nowy Rynek D har tillträtts. Nowy Rynek D, som omfattar totalt 39 000 kvm uthyrningsbar yta och 261 parkeringsplatser i underjordiskt garage, färdigställdes av säljaren Skanska 2021. Fastigheten är uthyrd till 96,5 procent och hyra för återstående ytor garanteras av Skanska. Nowy Rynek D inrymmer huvudkontoret för ankarhyresgästen Allegro, ett av Europas ledande e-handelsbolag. Allegro driver Polens största e-handelsplattform, vilken också är den största globalt med europeiskt ursprung. Allegro hyr drygt 26 000 kvm och bland övriga hyresgäster finns danska Rockwool International och tyska Arvato. Genomsnittlig återstående hyresavtalstid till förfall uppgår till 6,7 år. Fastigheten väntas erhålla hållbarhetscertifieringarna LEED Platinum samt WELL Silver under 2022.

”Det känns väldigt spännande att kunna förvärva en sådan prestigefastighet belägen i en av Polens större regionstäder. Vi gör entré på en ny marknad med stora möjligheter”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas.

Fastigheten ligger i ett bra läge i centrala Poznan, nära både centralstationen och gamla stan. Nowy Rynek D är den tredje och största fastigheten i projektet Nowy Rynek, som utvecklas av Skanska. De två tidigare fastigheterna har förvärvats av Franklin Templeton respektive Corum Asset Management. Ytterligare en fastighet är under konstruktion av Skanska i området. Poznan är femte största stad i Polen, belägen mitt emellan Warszawa och Berlin. Staden har nära en miljon invånare i storstadsområdet och ett vitalt näringsliv samt flera större universitet.

Eastnines Intjäningsförmåga
Förvärvet innebär en skjuts uppåt för Eastnines kassaflöde och intjäning. De årliga hyresintäkterna från Nowy Rynek D uppgår till 7,5 MEUR och Eastnines förvaltningsresultat i Aktuell intjäningsförmåga ökar med 45 procent till 16,1 MEUR.

AKTUELL INTJÄNINGS-FÖRMÅGA, MEUR 31 mars 2022 + Nowy Rynek D 31 mars 2022 Förändring, %
Hyresvärde 35,5 27,9 +27
Avgår vakansvärde -2,5 -2,5 0
Summa hyresintäkter 33,0 25,4 +30
Fastighetskostnader -3,0 -2,9 +3
Driftnetto 30,0 22,5 +33
Centrala administrationskostnader -3,8 -3,8 0
Räntekostnader -9,9 -7,5 +32
Andra finansiella intäkter och kostnader -0,2 -0,2 0
Förvaltningsresultat 16,1 11,1 +45

Förvärvet innebär också breddning av finanseringsbasen. Förvärvet finansieras genom ett grönt lån från Berlin Hyp, en av de ledande tyska bankerna inom fastighetsfinansiering, samt med likvida medel.

Eastnine AB (publ)

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 471 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 357 MEUR per 31 mars 2022. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara en ledande, långsiktig leverantör av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 maj 2022 kl.12.05.