Eastnine förvärvar kontorsfastighet i Poznan

Eastnine har förvärvat den nybyggda kontorsfastighet Nowy Rynek E i Poznan, Polen, för 79,3 MEUR. Förvärvet innebär att Eastnines hyresintäkter ökar med 5,95 MEUR till 42,4 MEUR på årsbasis. Efter förvärvet är Eastnine största ägare av kontorsfastigheter i Poznan.

”Med detta förvärv uppnår vi en ledande position i Poznan och blir en viktig aktör i staden. Vi adderar en fastighet med starka hyresgäster, långa hyresavtal och goda möjligheter att erbjuda våra kunder flexibla lösningar på kort och lång sikt”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas. ”Polen är en intressant marknad där vi vill fortsätta växa, med fokus på Warszawa.”

Bild: Nyförvärvade Nowy Rynek E till höger i bild. Till vänster Nowy Rynek D, som förvärvades 2022.

Fastigheten

Nowy Rynek E, som omfattar 28 800 kvm uthyrningsbar yta och 234 garageplatser, färdigställdes av säljaren Skanska 2023. Fastigheten är uthyrd till 89 procent med ett tiotal hyresgäster. Hyra för återstående yta garanteras av säljaren. Bland hyresgästerna finns managementkonsultföretaget McKinsey (34 procent av totalt antal kvm), en av Polens största banker Bank Pekao (7 procent) samt Business Link (7 procent), som erbjuder flexibla kontor och coworking.

Genomsnittlig återstående hyresavtalstid till förfall uppgår till 5,7 år och hyrorna är indexerade enligt EU27 HICP. Hyresavtalen är tecknade efter pandemin, vilket innebär att de är anpassade till ett effektivt kontorsutnyttjande med hybridarbete. Fastigheten är hållbarhetscertifierad med LEED Platinum och förväntas erhålla WELL-certifiering, båda avser nybyggnation. Den förvärvade fastigheten Nowy Rynek E har förvärvats och tillträtts idag.

Läget

Poznan är femte största stad i Polen, belägen mitt emellan Warszawa och Berlin. Staden har nära en miljon invånare i storstadsområdet och ett vitalt näringsliv samt flera större universitet. Den förvärvade fastigheten ligger intill fastigheten Nowy Rynek D, som Eastnine förvärvade i maj 2022. Efter förvärvet äger Eastnine nära 68 000 kvm uthyrningsbar yta i Poznan och är därmed största fastighetsägare av kontor i staden. Läget i centrala Poznan, nära centralstationen, spårvagn och gamla stan, är optimalt.

Finansiering

Förvärvet finansieras genom ett grönt lån från Berlin Hyp, en av de ledande tyska bankerna inom fastighetsfinansiering, samt med likvida medel.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen.