Eastnine hyr ut 8 300 kvm i Vilnius

Efterfrågan på premiumkontor i Vilnius är hög och hyresnivåerna stigande. Eastnine har under andra kvartalet hyrt ut cirka 8 300 kvm i Vilnius fördelat på flera nya hyresgäster. Merparten av uthyrningarna har skett i fastigheten Uniq som, efter att samtliga hyresgäster flyttat in, kommer att vara fullt uthyrd.

Av den totala nyuthyrningen om cirka 8 300 kvm under kvartalet avser 5 800 kvm fastigheten Uniq, nära 1 600 kvm 3Bures-1,2 och resterande Vertas-1 och 2. Bland de nya hyresgästerna i Uniq finns Accenture  som etablerar ett nytt servicecenter inom informations- och kommunikationsteknologi om cirka 1 100 kvm från oktober, ITAG LT som är verksamt inom anpassad mjukvaruutveckling hyr lika stora lokaler från början av juli, Wargaming som utvecklar och publicerar videospel hyr 2 600 kvm från slutet av juni och bemannings- och affärstjänsteföretaget Strategic Staffing Solutions hyr 750 kvm från juli 2022. Nyuthyrningarna innebär att Uniq är fullt uthyrd, med successiva inflyttningar fram till fjärde kvartalet 2022. Danske Bank, som tidigare hyrde hela fastigheten om 6 900 kvm, lämnade samtliga ytor i maj 2022.

I 3Bures-1,2 har bland annat IT-bolaget Komponent tecknat avtal om cirka 800 kvm och Eskimi, en global digital annonsplattform inom annonseringsteknik, hyr cirka 600 kvm. Båda hyresgästerna flyttar in i augusti 2022.

”Vi välkomnar samtliga nya hyresgäster”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas. ”Vi ser en stor efterfrågan på kontor i Vilnius och det är tydligt att den höga efterfrågan på marknaden, i kombination med låga vakanser inom premiumkontor, innebär ett tryck uppåt på hyrorna.”

Uppsägningar under andra kvartalet uppgår hittills till cirka 1 000 kvm.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 471 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 357 MEUR per 31 mars 2022. Under andra kvartalet har en fastighet förvärvats för 121 MEUR. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.