Eastnine ingår avtal om avyttring av MFG-innehav

Eastnine AB (publ) (Eastnine) har ingått ett avtal om avyttring av hela sitt innehav i den ryska modekedjan Melon Fashion Group (MFG). Köpeskillingen för Eastnines aktier uppgår till cirka 15,6 miljarder ryska rubel motsvarande cirka 149 MEUR beräknat på en växelkurs om 105 EUR/RUB. Transaktionen beräknas genomföras inom två veckor. Transaktionens genomförande är föremål för betydande osäkerheter och risker.

Som tidigare meddelats har Eastnine haft för avsikt att avyttra hela sitt innehav (cirka 36 procent) i den ryska modekedjan MFG. Eastnine har nu, tillsammans med andra europeiska aktieägare i MFG, ingått avtal som innebär att innehavet avyttras med det ryska bolaget LLC GEM Invest som slutlig köpare. Köpeskillingen för Eastnines aktier är cirka 15,6 miljarder ryska rubel, motsvarande cirka 149 MEUR beräknat på en växelkurs om 105 EUR/RUB. Transaktionen sker i flera steg och dessa är godkända av den ryska konkurrensmyndigheten (FAS) respektive den ryska myndigheten för kontroll av utländska investeringar i Ryssland.

Transaktionens genomförande är föremål för betydande osäkerheter och risker, bland annat avseende utbetalning av finansiering, medverkan från finansiella institutioner och risken för tillkommande sanktioner eller andra myndighetsåtgärder. Transaktionen planeras att genomföras inom kommande två veckor. Eftersom köpeskillingen betalas i rubel kommer Eastnine efter genomförd transaktion att ha en växelkursrisk mot den ryska rubeln till dess växling genomförts.

Eastnines innehav i MFG var, per 30 juni 2023, bokfört till cirka 162 MEUR.

”En avyttring av vårt innehav i MFG i enlighet med avtalet skulle innebära betydande möjligheter för Eastnine att förvärva fler moderna och hållbara kontorsfastigheter på våra prioriterade marknader. Med tanke på att marknadsyielderna har uppvisat en uppåtgående utveckling under en tid, kan det dessutom innebära att tidpunkten för förvärv är god”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 582 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 433 MEUR per 30 juni 2023. Eastnines vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 augusti 2023, kl.02.45..