Eastnine inleder skriftligt förfarande avseende sina seniora icke-säkerställda gröna obligationer

Eastnine AB (publ) (”Bolaget” eller ”Eastnine”) begär godkännande från sina obligationsinnehavare att ändra villkoren för Bolagets utestående gröna obligationer för att möjliggöra förtida inlösen.

Eastnine söker godkännande från obligationsinnehavare avseende sina utestående seniora icke-säkerställda inlösenbara gröna obligationer om 45 000 000 euro med rörlig ränta 2021/2024 (ISIN: SE0013719788) (”Obligationerna”) för att ändra villkoren för Obligationerna (”Obligationsvillkoren”), som en del av Bolagets plan att förtidsinlösa Obligationerna. Den föreslagna ändringen innefattar möjligheten för Eastnine att lösa in samtliga, men inte enstaka, av Obligationerna i sin helhet på vilken bankdag som helst som infaller på eller efter emissionsdagen fram till (men exklusive) den slutliga inlösendagen, till ett pris per obligation om 102,25 procent av det nominella beloppet.

För att ändra Obligationsvillkoren har Bolaget idag instruerat agenten, Nordic Trustee & Agency AB (publ) (”Agenten”), att initiera ett skriftligt förfarande (det ”Skriftliga Förfarandet”) till de direktregistrerade ägarna och registrerade auktoriserade förvaltare av Obligationerna i Bolagets skuldbok hos Euroclear Sweden per den 11 september 2023. Meddelandet om det Skriftliga Förfarandet finns tillgängligt på Agentens hemsida, https://nordictrustee.com/, bifogas detta pressmeddelande, och har upprättats i enlighet med klausul 16.3 (Written Procedure) i Obligationsvillkoren.

De tillämpliga majoritetskraven för att godkänna förfrågan är, såsom anges mer utförligt i meddelandet om det Skriftliga Förfarandet, (i) att obligationsinnehavare som representerar minst femtio (50,00) procent av det justerade nominella beloppet deltar i det Skriftliga Förfarandet och (ii) att obligationsinnehavare som representerar minst sextiosex och två tredjedelar (66 2/3) procent av det justerade nominella beloppet för vilket obligationsinnehavare svarar i det Skriftliga Förfarandet samtycker till förfrågan. Utfallet av det Skriftliga Förfarandet kommer att offentliggöras i ett pressmeddelande i samband med att det Skriftliga Förfarandet avslutas. Avstämningsdagen för att vara berättigad att rösta är 19 september 2023 och sista dagen för att rösta i det Skriftliga Förfarandet är 29 september 2023.

Vänligen notera att per dagens datum har innehavare som representerar mer än 50 procent av det justerade nominella beloppet indikerat att de har för avsikt att rösta för begäran.

Pareto Securities AB (”Pareto”) och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (”SEB”) agerar finansiella rådgivare i samband med det Skriftliga Förfarandet. Gernandt & Danielsson Advokatbyrå agerar legal rådgivare i samband med det Skriftliga Förfarandet. För frågor gällande förslagen i det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta Pareto på PSBondIssue.se@paretosec.com eller SEB på liabilitymanagementdcm@seb.se.

För ytterligare frågor till Agenten gällande administrationen av det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta Agenten på voting.sweden@nordictrustee.com eller +46 8 783 79 00.

Eastnine AB (publ)

Kestutis Sasnauskas, VD, +46 8-505 97 700

Britt-Marie Nyman, CFO och vice VD, +46 70-224 29 35

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 582 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 433 MEUR per 30 juni 2023. Eastnines vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 september 2023 kl. 14.15.