Eastnine publicerar delårsrapport för det andra kvartalet 2017

Viktiga händelser under kvartalet:

• Substansvärdet (NAV) per aktie¹ var 9,59 EUR.
  • Värdeförändringen i direktägda fastigheter var +2,2 % i kvartalet, i fastighetsfonder +2,1 % och i övriga investeringar -6,8 % till följd av valuta. Totalt NAV per aktie sjönk 2,5 %.
  • Eastnine förvärvade kontorsfastigheten Vertas i Vilnius för 29,1 MEUR och sålde 2,1 MEUR av innehavet i Deep Value Fund.
  • 699 606 aktier återköptes för sammanlagt 5,3 MEUR, och återköpsprogrammet förlängdes.
  • Årsstämman godkände namnändring från East Capital Explorer till Eastnine AB (publ) och beslutade om en ordinarie utdelning på 0,90 SEK/aktie.
  • Ny segmentrapportering i direktägda fastigheter, fastighetsfonder samt övriga.

¹ Justerat för återköpta aktier

Viktiga händelser efter kvartalet:

• Eastnines chefsförvaltare Kestutis Sasnauskas utsågs till ny VD sedan Mia Jurke valt att avgå.
  • I augusti sålde East Capital Baltic Property Fund II GO9 i Vilnius, med en genomsnittlig årsavkastning på över 15 %. Eastnine förväntas erhålla sin andel av likviden under det fjärde kvartalet.

Kestutis Sasnauskas, CEO, 08 505 97 700

Lena Krauss, CFO, 073 988 4466

Besök www.eastnine.se

Eastnine AB (publ) är ett svenskt investmentbolag med ett substansvärde på 233 miljoner euro. Bolaget övergår för närvarande mot att bli ett renodlat fastighetsbolag med målet att generera förutsägbara kassaflöden genom att vara en långsiktig ägare av attraktiva kommersiella fastigheter på bästa lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2017 kl. 08:00 CET.