Eastnine topprankad i GRESB

GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) genomför årligen en internationell rankning av fastighetssektorn med fokus på hållbarhet. Eastnine erhåller 92 av 100 poäng och får fem av fem stjärnor i 2024 års GRESB-bedömning och placerar sig på tionde plats av 105 börsnoterade europeiska fastighetsbolag.

GRESB, som grundades 2009, är den ledande ESG1-jämförelsen av fastighets- och infrastrukturinvesteringar över hela världen och används av institutionella och finansiella investerare.

Årets bedömning av fastighetsbolagens ESG-prestanda omfattade ett bruttotillgångsvärde om 7 biljoner US-dollar. Utav 100 möjliga erhåller Eastnine 92 poäng, vilket innebär att Eastnine tillhör de 20 procent bästa fastighetsbolagen i GRESB:s globala benchmark. Det ger Eastnine fem av maximalt fem GRESB-stjärnor. Bland europeiska börsnoterade fastighetsbolag placerar sig Eastnine på plats 10 av 105 deltagare.

”Vi är mycket nöjda över att vi åter tar plats i toppen i GRESB:s benchmark. Det visar tydligt att vår fastighetsportfölj håller en hög ESG-prestanda och att vårt arbete bidrar till den gröna omställningen. Eastnine arbetar dedikerat för att hålla en hög prestanda i våra fastigheter och för att erbjuda inspirerande och trivsamma arbetsplatser som våra hyresgäster vill fortsätta att arbeta i”, säger Kestutis Sasnauskas, Eastnines vd.

Eastnine vill vara en ledare inom hållbarhet i våra regioner. Bolaget arbetar systematiskt för att minska koldioxidutsläpp och nå klimatneutralitet år 2030. De senaste åren, har fokus primärt varit att optimera energianvändningen, där digitalisering utgör en viktig del. Detta arbete har resulterat i förbättrad fastighetsdrift och minskat klimatavtryck per kvm, vilket återspeglas i GRESB-bedömningen. Samtidigt uppstår nya utmaningar i samband med att Eastnine expanderar i Polen, en marknad som använder fossila bränslen i större utsträckning.

Energimixen i Polen innebär nya utmaningar och ställer höga krav på oss att optimera fastighetsdriften. Digitalisering av våra fastigheter blir ett viktigt verktyg för att hantera denna utmaning utan att behöva kompromissa med våra klimatmål, säger Lilia Kouzmina, Hållbarhetschef på Eastnine.

1 ESG står för Environment, Social och Governance.

Lilia Kouzmina, Hållbarhetschef, 070-601 72 55

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen.

Taggar: