Eastnine upprättar grönt ramverk för finansiering och överväger emission av sitt första gröna obligationslån

Eastnine AB etablerar ett grönt finansieringsramverk, som har erhållit klassificeringen ”Dark Green” och ”Excellent” av CICERO, i syfte att finansiera gröna fastigheter och projekt samt möjliggöra fortsatt tillväxt av bolaget. Bolaget undersöker också möjligheterna att emittera en grön obligation.

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL, ELLER TILL NÅGON PERSON SOM BEFINNER SIG I ELLER ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIUM OCH BESITTNINGAR (INKLUSIVE PUERTO RICO, DE AMERIKANSKA JUNGFRUÖARNA, GUAM, AMERIKANSKA SAMOA, WAKEÖARNA, NORDMARIANERNA, VARJE DELSTAT I USA OCH DISTRICT OF COLUMBIA) ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON, SÅSOM DEFINIERATS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR UTGIVANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG. DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT KAN STRIDA MOT LAG I VISSA JURISDIKTIONER (I SYNNERHET USA OCH STORBRITANNIEN).

Eastnines affärsidé är att vara den ledande långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Bolaget har en tydlig hållbarhetsagenda med ett övergripande hållbarhetsmål om att bedriva en klimatneutral verksamhet år 2030. Hela 84 procent av Eastnines fastighetsbestånd var i slutet av juni 2020 miljöcertifierat och bolaget har som målsättning att 100 procent av fastighetsytan, som inte väntas bli föremål för omfattande projektutveckling, ska certifieras.

Det gröna ramverket har utformats i linje med Green Bond Principles, framtagna av International Capital Market Association (ICMA), och har utvärderats av en oberoende tredje part, CICERO Shades of green. Ramverket, samt relaterade styrdokument och rapporteringsstandarder, har erhållit klassificeringen ”Dark Green” och ”Excellent” från CICERO Shades of green, vilket är den högsta möjliga klassificeringen och visar på Eastnines framåtsträvande och omfattande hållbarhetsarbete. CICERO Shades of green är ett dotterbolag till CICERO (Center for International Climate Research), som är ett oberoende klimatforskningsinstitut.

“Det är mycket glädjande att Eastnines ambitiösa hållbarhetsarbete fått ett erkännande genom CICERO:s höga betyg på vårt gröna finansieringsramverk”, säger Eastnines vd Kestutis Sasnauskas.

Ramverket ger Eastnine möjlighet att emittera gröna obligationer, där emissionslikviden enbart används för finansiering av de gröna projekt och tillgångar som kvalificerats enligt ramverket för grön finansiering.

Eastnine har givit Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (SEB) i uppdrag att arrangera möten med obligationsinvesterare för att undersöka möjligheten att emittera en senior icke-säkerställd grön obligation med en förväntad volym om 30 MEUR och en löptid om tre år. En kapitalmarknadstransaktion kan komma att följa, förbehållet rådande marknadsförhållanden.

SEB har agerat rådgivare till Eastnine avseende upprättandet av det gröna ramverket. Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB har anlitats som legal rådgivare i samband med den övervägda transaktionen.

Mer information om Eastnines gröna ramverk och CICERO:s bedömning finns i bifogade pdf:er samt kommer att finnas tillgängliga på www.eastnine.com.

Lilia Kouzmina, hållbarhetschef, 070-601 72 55

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 336 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 260 MEUR per 30 juni 2020. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 september 2020 kl. 9.45 CET.