Eastnines avyttring av MFG-innehav slutförd

Eastnine AB:s (publ) (Eastnine) avyttring av innehavet i den ryska modekedjan Melon Fashion Group (MFG) är slutförd. Köpeskillingen om cirka 15,6 miljarder rubel, motsvarande 146 MEUR beräknat på en valutakurs om 107 EUR/RUB, finns på Eastnines konto i en europeisk bank. Eastnine inleder omedelbart växling av rubelinnehavet, vilken väntas vara slutförd inom ett par veckor.

Som tidigare meddelats ingick Eastnine den 7 augusti ett avtal om att avyttra hela sitt innehav (cirka 36 procent) i MFG till det ryska bolaget LLC GEM Invest. Eftersom köpeskillingen betalats i rubel har Eastnine en växelkursrisk mot den ryska rubeln till dess växlingen genomförts.

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 582 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 433 MEUR per 30 juni 2023. Eastnines vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 augusti 2023, kl. 15.20