Göran Bronner föreslås som ny styrelseledamot i East Capital Explorer

East Capital Explorers valberedning föreslår att Göran Bronner väljs som ny ledamot i East Capital Explorers styrelse vid en extra bolagsstämma i slutet av januari 2017. Förslaget innebär att styrelsen utökas med en ledamot utöver de fyra ordinarie ledamöterna som valdes vid årsstämman i juni 2016; Lars O Grönstedt (ordförande), Peter Elam Håkansson, Liselotte Hjorth och Nadya Wells.

”Vi är mycket nöjda över att Göran Bronner har accepterat nomineringen till styrelsen, där såväl hans breda erfarenhet inom bank, investeringar och fastigheter som hans operationella fokus kommer att vara en stor tillgång. Nu när den här sista biten är på plats, tycker vi att styrelsen är väl sammansatt och starkt positionerad att leda East Capital Explorer genom den strategiska renodling som bolaget genomför”, säger Magnus Lekander, Ordförande för East Capital Explorers valberedning.

Göran Bronner (född 1962) har haft flera ledande positioner inom Swedbank AB, senast som bankens Chief Financial Officer och dessförinnan som dess Chief Risk Officer. Han har mer än 30 års erfarenhet från den globala finansmarknaden. Han grundade Tanglin Asset Management AB och tjänstgjorde som bolagets ordförande och Chief Investment Officer, och har även innehaft ett flertal positioner på SEB i Stockholm, London och Singapore. Idag är han styrelsemedlem i CTT Systems AB. Göran Bronner är civilekonom från Stockholms universitet.

En extra bolagsstämma kommer att äga rum i Stockholm i slutet av januari 2017. Datum för stämman kommer att publiceras i en separat kallelse, i god tid före extrastämman.

East Capital Explorers valberedning består av Magnus Lekander som representant för East Capital, David Bliss som representant för Lazard Asset Management, Mathias Svensson som representant för Keel Capital, samt Lars O Grönstedt, styrelseordförande för East Capital Explorer.

Magnus Lekander, Ordförande för Valberedningskommittén, 08 - 505 88 544

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna information är sådan information som East Capital Explorer AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 november kl. 08.30 CET.