Skiljenämnd meddelar mellandom avseende Starman-försäljning

East Capital Explorer AB (publ) meddelar idag att en skiljenämnd i en mellandom har fastställt att Polaris, en minoritetsaktieägare i Starman, inte har avstått från sin hembudsrätt och därmed kan förvärva East Capital Explorers 63-procentiga innehav i Starman på samma villkor som i försäljningsavtalet med Providence Equity, vilka meddelades den 14 mars 2016. Slutförande av Starman-försäljningen förväntas därmed försenas ytterligare. Mer information om processen och dess finansiella effekter presenteras när de är bekräftade.

En skiljenämnd har i en mellandom den 24 september 2016 bekräftat att Polaris, mot bakgrund av parternas respektive handlande, enligt parternas aktieägaravtal avseende Starman inte har avstått från sin hembudsrätt.

Som meddelats den 14 mars 2016 ingick East Capital Explorer ett avtal om att sälja sitt 63-procentiga innehav i Starman till Providence Equity för en initial köpeskilling om ca 81 MEUR, med möjlighet till en tilläggsköpeskilling på upp till 5 MEUR som kan betalas år 2017. Det implicita företagsvärdet är cirka 210 MEUR. Transaktionen förväntades ursprungligen att slutföras under det andra kvartalet 2016. Till följd av den pågående tvisten avseende minoritetsägaren Polaris förköps- och hembudsrätt meddelades den 30 juni att slutförandet av aktieöverlåtelsen skulle försenas till det tredje kvartalet. Dagens meddelande innebär att transaktionen försenas ytterligare.

Mia Jurke, CEO, East Capital Explorer, +46 8 505 885 32

Lena Krauss, CFO och Head of Investor Relations, East Capital Explorer, +46 73 988 44 66

Om East Capital Explorer

East Capital Explorer AB (publ) är ett svenskt investmentbolag som erbjuder unika investeringsmöjligheter i Östeuropa, där Baltikum utgör bolagets största investeringsregion. Bolagets investeringsinriktning är primärt mot onoterade bolag inom private equity- och fastighetssegmenten. East Capital Explorers huvudsakliga investeringstema är inhemsk tillväxt och bolaget fokuserar på sektorer som visar stor tillväxtpotential såsom detaljhandel och konsumentvaror, finans samt fastigheter. East Capital Explorer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Notering: Nasdaq Stockholm, Mid Cap - Ticker: ECEX - ISIN: SE0002158568 –

Reuters: ECEX.ST - Bloomberg: ECEX SS Equity

Denna information är sådan information som East Capital Explorer AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 september 2016 kl. 08.00 CET.