Valutaväxling av MFG-likvid genomförd

Eastnine AB (publ) har genomfört valutaväxling av köpeskillingen som erhölls vid försäljningen av innehavet i den ryska modekedjan Melon Fashion Group (MFG). Efter växling uppgår beloppet till cirka 144 MEUR.

Som tidigare meddelats slutförde Eastnine den 10 augusti avyttringen av hela sitt innehav i MFG till det ryska bolaget LLC GEM Invest och erhöll likvid om cirka 15,6 miljarder rubel. Den därpå följande växlingen av rubel till euro har skett till en genomsnittlig valutakurs om cirka EUR/RUB 109. Efter växling uppgår beloppet till cirka 144 MEUR.

Per den 30 juni 2023 uppgick Eastnines långsiktiga substansvärde till 19,5 EUR per aktie (motsvarande 230 SEK per aktie), fördelat på fastigheter 10,9 EUR (motsvarande 128 SEK), MFG 7,3 EUR (motsvarande 86 SEK) samt likviditet 1,3 EUR (motsvarande 16 SEK). Efter försäljning av MFG samt valutaväxling, och baserat på fastighetsvärden samt allt annat lika per 30 juni 2023, skulle det långsiktiga substansvärdet uppgå till cirka 18,7 EUR per aktie (motsvarande 220 SEK per aktie), fördelat på fastigheter 10,9 EUR (motsvarande 128 SEK) och likviditet 7,8 EUR (motsvarande 92 SEK).

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 582 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 433 MEUR per 30 juni 2023. Eastnines vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor mötas och framgångsrik affärsverksamhet utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontors- och logistiklokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Denna information är sådan information som Eastnine AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angivna kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2023, kl. 12.05.