• easy Fairs/

PRESSINBJUDAN: PLASTTEKNIK Sverige/Danmark 2013 – I år med nytt fokusområde; industridesign.

Report this content

Den 10-11 april arrangeras mässan PLASTTEKNIK Sverige/Danmark 2013 på MalmöMässan i Hyllie. Med fler än 200 ledande leverantörer och varumärken på plats är det den största och viktigaste händelsen inom plast- och gummiindustrin.

Nytt för i år är mässans fokusområde INDUSTRIDESIGN som visar allt inom produktutveckling, design och mycket mer. Mässan samlar innovation och inspiration som samsas om utrymmet med beprövade tekniker inom polymerframställning. Detta är en mötesplats med visionära teman och innovativa, hållbara lösningar. Utställarna visar allt du behöver inom material, råvaror, prototyper, legotillverkning & maskiner & produktionsutrustning bland mycket mer.

Nytt för i år är även inslaget Live Design. Elever från Lunds universitet, Arkitektskolen Aarhus, Malmö Högskola och Högskolan i Jönköping får en designuppgift på designscenen 11.00. De tävlar sedan om att skapa den mest innovativa produktdesignen på plats under mässan. Vinnaren koras 11 april kl. 14.30 av en jury som består av Zenit design, Designit samt SPIF.

Vi vill härmed hälsa pressen välkommen till denna fullspäckade mässa. Vi har reserverat ett antal platser på mässan som ger er tillgång till alla aktiviteter och seminarier.

Tid: 10 april kl 9.00–16.00, 11 april kl 9.00–16.00 (seminarier från kl 9.15 båda dagarna)
Var: MalmöMässan, Hyllie

MÄSSANS HÖJDPUNKTER 10 APRIL

Seminarium på plastscenen – kl. 9.15
Bård Eker - ACTION!

Bård Eker är en välkänd industridesigner som har utvecklat kända produkter som sträcker sig från barnvagnar till Speedboats till exklusiva sportbilar för Koenigsegg. Föredraget handlar om design & entreprenörskap.

Seminarium på plastscenen – kl. 11.00
LEGO – Developing LEGO bricks: How to transform designer ideas into high volume production

Torben Svingholm, Senior Engineer och Simon Gadegaard Koch, Senior Mechanical Engineer, LEGO

Seminarium på designscenen – kl. 11.30
Emelie Hedén - Design som skapar ha-begär

Emelie Hedén, Materials and Trend Forecasting på Veryday berättar om Verydays metoder för att skapa ha-begär med hjälp av kunskap från slutanvändarna och hur företag hittar rätt djungeln av färger, material och trender.

Seminarium på designscenen – kl. 13.30
Cecilia Hertz - Teknik- och tankesprång från rymdindustrin

Cecilia Hertz, VD och grundare Umbilical design

Swedish Plastics Industry Awards – arrangeras av SPIF

I anslutning till mässan går Swedish Plastics Industry Awards av stapeln. Galakvällen inleds kl. 19:00 med mingel och fördrink för att sen avnjuta 3 rätters middag med underhållning, dans och givetvis utdelning av Swedish Plastics Industry Awards. Priskategorierna är; Bästa plastmaskinleverantör, bästa råvarudistributör, bästa råvaruproducent samt bästa verktygsmakare. De nominerade i varje kategori finns på plats på mässan som utställare.

MÄSSANS HÖJDPUNKTER 11 APRIL

Seminarium på plastscenen – kl. 9.15
José Ramón Valdés Soto – Cost-effective low-friction seals by Texturing during molding

José Ramón Valdés Soto, Instituto Tecnológico de Aragón

Seminarium på designscenen – kl. 9.30
Johan Söderberg – Effektivare produktutveckling med lösningar från Autodesk

Johan Söderberg, Försäljningsansvarig mekanikprodukter, Sverige och Norge, Autodesk

Seminarium på designscenen – kl. 10.15

Sofie Holstein-Homann– Hvordan man designer værdiskabende produkter

Sofie Holstein-Homann, Design Manager, Designit

Seminarium på plastscenen – kl. 13.15
Ulf Bruder – Plast- & Kemiföretagen (P&K) satsar på plastutbildning för gymnasieskolan

Ulf Bruder, VD Bruder consulting AB berättar om vilka ämnesområden inom plastkunskap som man fokuserar på, vilka hjälpmedel som man erbjuder lärarna och den E-bok och de appar som man erbjuder eleverna.

Ackreditering och mer info

För att boka en av de reserverade platserna krävs en anmälan. Ring projektledare Sara Arnesson, 031 – 89 41 38 eller maila på sara.arnesson@easyFairs.com för att boka en plats.

Varmt välkommen till PLASTTEKNIK Sverige/Danmark 2013!

sara.arnesson@easyFairs.com

Upplev banbrytande plast- och gummitrender som förändrar allt på Nordens viktigaste mötesplats

Taggar: