Ny mässa för livsmedelsindustrin i Malmö!

Under 2016 startar en ny fackmässa i Malmö för livsmedels- och dryckesindustrin. Mässan heter Food Ingredients Nordic och arrangeras parallellt med Food Chain Nordic på MalmöMässan 6-7 april 2016. Bakom mässan står easyFairs Scandinavia.

– Med de parallella mässorna skapas ett brett mässarrangemang med både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion, säger Mia Eskengren, projektchef hos easyFairs Scandinavia.

Konsumentintresset för bra mat och dryck ökar stadigt. Det medför att livsmedels- och dryckesproducenterna allt snabbare måste kunna presentera nya produkter för att möta marknadens efterfrågan. Det finns därför ett tydligt intresse hos både storskaliga och småskaliga livsmedels- och dryckesproducenter att samlat se utbudet av både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion.

Mot bakgrund av att livsmedelsindustrin idag är Sveriges fjärde största industrigren med en samlad omsättning på mer än 165 miljarder SEK är potentialen stor för en bred mötesplats i Sverige.

– Målet är att hela arrangemanget på sikt ska bli norra Europas ledande fackmässa för livsmedels- och dryckesindustrin, säger Mia Eskengren.

Styrkan med mässorna är att de kompletterar varandra väl eftersom utrustning och maskiner i allt högre grad kopplas till hantering av olika ingredienser.

– Det innebär också att svenska livsmedelsproducenter oavsett storlek här får möjlighet till dialog och kompetensutveckling bl.a. i form av seminarier, säger Mia Eskengren.

Utställarna på Food Ingredients Nordic visar olika ingredienser för livsmedelsproduktion. Det är bl.a. råvaror, halvfabrikat och också kontraktstillverkning och tjänster. Mässan kommer även att ha olika seminarieprogram, nätverksträffar, mingel och en branschfest.

För fri publicering.
För mer information om mässan, vänligen kontakta Mia Eskengren, projektchef hos Easyfairs,
tel. 031-899540 eller mia.eskengren@easyfairs.com.

Easyfairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. Easyfairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyfairs.com