• easyFairs/

PRESSINBJUDAN: Fastighetsmässan 2015 – Nordens största fastighetsmässa – nu större än någonsin med en helt slutsåld mässhall

På onsdag är det dags för Fastighetsmässan, årets viktigaste händelse för alla som arbetar inom fastighetsbranschen. Den 18-19 mars arrangeras mässan på Kistamässan i Stockholm och med 300 ledande leverantörer på plats, är det den största mässan någonsin.

Nytt för i år är mässans tema energieffektivisering som inte bara genomsyras i konferensprogrammet utan även i Fastighetsmässans Energipris - Smarta lösningar som driver energieffektivisering, som arrangeras i samarbete med Siemens. Syftet med priset är att skapa uppmärksamhet och medvetenhet om vikten av att arbeta även med mjuka värden och beteenden för att uppnå energieffektivisering och minskad miljöpåverkan i fastigheter. Prisutdelning kommer att ske den 18 mars kl 17.15 under mässans branschmingel. Förutom ära och berömmelse för vinnaren kommer Siemens donera prispengar på 50 000 kr till Världsnaturfonden till deras arbete med att driva energieffektivisering.

Vi hoppas att du som medlem utav pressen kan närvara och ta del av årets välfyllda program. Det finns ett pressrum där ni kan sitta och arbeta dit utställarna hänvisas med pressmaterial. Säg till i entrén så får ni presskort.

Några av årets höjdpunkter

Seminarium 18 mars – kl. 9.00

Hur går det för Sverige?

Tomas Ernhagen, chefsekonom Fastighetsägarna

Seminarium 18 mars – kl. 9.00

Trygga och säkra fastigheter i miljonprogramområden

Peter Martin, koncernsäkerhetschef PEAB

Seminarium 18 mars – kl. 10.30

Nyckeln till Balders framgångssaga
Erik Selin, VD Balder

Seminarium 18 mars – kl. 12.30

Säkerhet skapar lönsamhet - paneldebatt

- Panelsamtal med Annika Arkenheim från WSP Group, Peter Martin, koncernsäkerhetschef PEAB, Gottfrid Seidevall, Bravida Fire & Security och Torbjörn Ferndahl, Multicom Security/Safetel

Seminarium 18 mars – kl. 14.15

Framtidens bostadspolitik
Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister

Seminarium 19 mars – kl. 9.00

It och digitaliseringen av fastigheter

Lennart Lifvenhjelm, Energiexpert och chef teknikstöd på Vasakronan

Seminarium 19 mars – kl. 9.00

Risker och möjligheter med integrerade system
Fredrik Jubran, Sophos, chef för Norden och Baltikum

Seminarium 19 mars – kl. 10.30

Vill du veta hur framtiden blir? Skapa den!
Stefan Hyttfors, Årets talare 2014

Seminarium 19 mars – kl. 11.15

Ny kriminalitet som hotar företag vs långsiktigt hållbarhetsarbete: paneldebatt

Panelsamtal med senior advisor Krister Jacobsson, KJC AB, i samverkan med Secana AB, och representant från SSF.

Seminarium 19 mars – kl. 11.45

Städer, kreativitet och regional utveckling
Charlotta Mellander, Professor, Director for the Prosperity Institute

Seminarium 19 mars – kl. 14.15

Bristen på studentbostäder - ett hot mot Kunskapssverige
Kerstin Lindberg-Göransson, VD, Akademiska Hus

Seminarium 19 mars – kl. 15.15

AMF Fastigheter och Nordic Choice Hotels genomför Stockholms största hotellaffär. -Den norska hotelloperatören Nordic Choice Hotels har tilldelats uppdraget att utveckla två unika och fristående hotellkoncept runt Brunkebergstorg.
Torgeir Silseth
VD, Choice Hotels

Tid: 18 mars kl 9.00–17.00, 19 mars kl 9.00–16.00 (seminarier från kl 9.00 båda dagarna)
Var: Kistamässan, Stockholm