• easyFairs/

PRESSINBJUDAN: FASTIGHETSMÄSSAN Göteborg 2015 – Nordens största fastighetsmässa – nu större än någonsin

På onsdag är det dags för FASTIGHETSMÄSSAN, höstens viktigaste händelse för alla som arbetar inom fastighetsbranschen. Den 2-3 september arrangeras mässan på Svenska Mässan i Göteborg och med 200 ledande leverantörer på plats, och 3 scener är det den största mässan vi arrangerat i Göteborg.

I år har vi stort fokus på framtidens Göteborg. Ungdomspartierna debatterar om framtidens bostäder och vi får bland annat en spännande fortsättning i den heta bostadsdebatten, som fått stor uppmärksamt i medierna med Mehmet Kaplan, Hans Wallenstam, Charlotte Andersson, vd Fastighetsägarna GFR och Anna Lönn-Lundbäck, regionchef på Hyresgästföreningen Västra Sverige. Vi lanserar även ett hållbarhetspris ”Västsveriges smartaste fastighet” i samarbete med Fastighetsägarna. Syftet med priset är att skapa uppmärksamhet och medvetenhet om vikten av smart teknik som leder till ett hållbart samhälle. Smarta fastigheter behöver inte endast handla om teknik utan även om hållbarhet, miljöpåverkan, automation, energieffektivitet, digitalisering mm. Prisutdelning kommer att ske den 2 september kl 16.30 under mässans branschmingel.

Vi hoppas att du som medlem utav pressen kan närvara och ta del av årets välfyllda program. Det finns ett pressrum där ni kan sitta och arbeta dit utställarna hänvisas med pressmaterial. Säg till i entrén så får ni presskort.

Några av årets höjdpunkter

Seminarium 2 september – kl. 8.30
Så vill vi investera i framtidens Göteborg

Kristina Pettersson Post, regionchef på Vasakronan, Agneta Kores, vd på Stena Fastigheter och Daniel Massot, chef affärsområde Göteborg på Hufvudstaden.

Seminarium 2 september – kl. 10.00
Kaxiga kranskommuner

Hans Forsberg, kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka, Marie Östh Karlsson, kommunstyrelsens ordförande i Mölndal och Stefan Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Partille och Morgan Persson från det lokala partiet UP i Kungälv.

Seminarium 2 september – kl. 11.00
Hållbart fastighetsföretagande

Anna Denell, Hållbarhetschef på Vasakronan

Seminarium 2 september – kl. 12.45
Så utvecklas Göteborgs paradgata Avenyn

Peder Wahlgren, chef för Wallenstams kommersiella verksamhet i Göteborg, berättar om Wallenstams tankar, idéer och lärdomar av sitt arbete med att utveckla Avenyn.

Seminarium 2 september – kl. 13.00
Digitalisering i staden

Maria Fors, vd på Västerås Citysamverkan, Staffan Liljestrand, grundare till Bumbeelabs, Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft Sverige och Erik Nord, affärsutvecklare på Axis Communications.

Seminarium 2 september – kl. 15.30
Framtidens fastighetsmarknad
Mehmet Kaplan, Bostad- och stadsutvecklingsminister, Hans Wallenstam, vd på Wallenstam, Charlotte Andersson, vd Fastighetsägarna GFR och Anna Lönn-Lundbäck, regionchef på Hyresgästföreningen Västra Sverige

Seminarium 3 september – kl. 8.30
Varumärket Göteborg
Camilla Nyman, vd på Göteborg o co, Jonas Ransgård, kommunalråd för Moderaterna i Göteborg och Daniel Stenbäck, vd på Gothia Towers.

Seminarium 3 september – kl. 9.30
Utmaningen att jobba med säkerhet inom ett inovativt ingenjörsföretag som Volvo Cars

Christina Argelius, Vice President Facility Management (incl Chief Security Officer), Volvo Car Corporation

Seminarium 3 september – kl. 10.00

Var ska alla bo?

Hanna Cederin, ordförande Ung Vänster, Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom, Rasmus Törnblom, ordförande MUF, Sara Skyttedal ordförande KDU, Henrik Edin, ordförande LUF och Ola Palmgren, bostadspolitiska talesperson, SSU.

Seminarium 3 september – kl. 11.00
Social hållbarhet i storstadsområden
Anders Erlandsson, Regionchef på Skanska

Seminarium 3 september – kl. 12.00
Vill du veta hur framtiden blir? Skapa den!
Stefan Hyttfors är en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom framtid, omvärldsbevakning och affärsutveckling. Stefan har utsetts till Årets talare 2012, Årets Genombrott och Årets talare 2014.

Seminarium 3 september – kl. 12.00
Hur går det för Sverige?
Thomas Ernhagen, chefsekonom på Fastighetsägarna, Annika Winsth, chefsekonom på Nordea och Jan Jörnmark, författare och docent i ekonomisk historia på Chalmers/Handelshögskolan i Göteborg.

Tid: 18 mars kl 9.00–17.00, 19 mars kl 9.00–16.00 (seminarier från kl 9.00 båda dagarna)
Var: Kistamässan, Stockholm

För mer information om mässan, komplett program etc., besök www.easyFairs.com/fastighet
Vid frågor eller intervjuer kontakta projektchef Caroline Svärd: 031 – 89 41 35 caroline.svard@easyfairs.com