Information från en mässa i Johannesburg

Inte i min vildaste fantasi kunde jag när vi startade EasyFill ana att jag skulle stå på mässa i Johannesburg och fullkomligt drunkna i visitkort och förfrågningar.

Jag kom ner till Johannesburg den 2 juni klockan 09.00 och hade då 15 timmar flygresor från Sundsvalls flygplats.

Steve vår man i Sydafrika hämtade mig och det visade sig att montern inte var färdigbyggd så det blev några timmar monterbygge. När montern var klar åkte vi till några butiker och handlade produkter som skulle vara i kylskåpen.

Butikerna vi besökte hade samma - eller kanske högre klass än i Europa vilket förundrade mig lite. Det jag kunde konstatera att Steve under det år han jobbat med EasyFill lärt sig en hel del vilket imponerade på mig.

Efter handling och butiksbesök åkte vi tillbaka till mässan med de inhandlade varorna som vi låste in i en kyl eftersom allt har en tendens att stjälas om det ligger öppet.

07.30 idag (onsdag) var vi på plats på mässan och förberedde dagen. För Steve var detta första mässan i år och spänningen var stor.

Dagen har varit fantastisk den ena storfräsaren efter den andra kom till vår monter och alla älskade RotoShelf. I montern har vi följande produkter med RotoShelf,

• 1st öppen kyl från ColCab 5 meter lång
  • 1 st Drickakyl från Frigoglass 90 cm bred
  • 1 st kylrum2,5 meter bred

Många viktiga personer kom vilket visar att Steve gjort de rätta inbjudningarna.

Om jag skall plocka ut en extra viktig så blir det VD Rainer från ColCab som äger och kontrollerar en hel massa tillverkare av kylprodukter. ColCab med systerbolag har ca 600 anställda runt om i Afrika och Rainer som VD har beslutat att man kommer att jobba med RotoShelf i hela företagsgruppen.

När Rainer anlände hade han tio minuter för mötet men efter en halvtimme sa han att han var tvungen att lämna några minuter för att boka om ett möte men att kan skulle komma tillbaka, vilket han gjorde, och sedan stannade han i ytterligare en halvtimme. Han lämnade sedan med orden; - jag kommer tillbaka i morgon med fler chefer från min företagsgrupp för detta måste alla se.

Sydafrika har 65 miljoner innevånare 15 miljoner av dem har mer pengar och högre levnadsstandard än en medelsvensken, vilket innebär att en större marknad än Sverige och Norge tillsammans.

Vid pennan

Håkan

Bilder och en film från mässan finns att beskåda på länken nedan:

Håkan Sjölander                                                 Jens Nisu
CEO                                                                    Sales & Marketing Director
+46 70 59 444 69                                               +46 70 660 58 82
hakan.sjolander@easyfill.se                               jens.nisu@easyfill.se

EasyFill AB (publ) är ett skandinaviskt utvecklingsbolag där huvudfokus är utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. De produkter som utvecklas skall patenteras och lanseras med världen som marknad tillsammans med samarbetspartners. EasyFill har sin bas i Bräcke i Jämtland där utveckling, försäljning och administration sker. EasyFill AB är från den 22 maj 2007 listat på Aktietorget.

Taggar: